Gå till innehåll

Erfarenhet av Opistognathus rosenblatti


osby0479

Rekommenderade inlägg

Ingen egen erfarenhet tyvärr - kommer nog att stå på önskelistan vad det lider. Har sett hemma hos en annan saltvattensakvarist - kommer inte ihåg om det var denna art eller någon annan "jaw-fish" Hos honom var det akvariets stora behållning. Den gräver en gång som den står i och gör utfall från. Vet inte hur den är mot mindre fiskar (om de är mat eller inte - det är anledningen att ingen finns hos mig just nu - vill inte riskera alla mina småttingar). Här finns lite

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft. Men har varit på min önskelista innan. Dom verkar leva i kallare vatten och behöver djup sand med blandade kornstorlekar att gräva i.

lite att läsa här http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1231303

OT

Jag är sugen på att köpa tridacna maxima ca 4cm stora. Läst att dom ofta dör som små och kräver mkt mat.

Vad har du för erfarenhet av dom? Du som haft så många. Och hur snabbt växer dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft. Men har varit på min önskelista innan. Dom verkar leva i kallare vatten och behöver djup sand med blandade kornstorlekar att gräva i.

lite att läsa här http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1231303

OT

Jag är sugen på att köpa tridacna maxima ca 4cm stora. Läst att dom ofta dör som små och kräver mkt mat.

Vad har du för erfarenhet av dom? Du som haft så många. Och hur snabbt växer dom?

Ja man har ju läst lite om dom och vissa har klarat dom medans andra har misslyckats, tyvärr så har jag inte mer än knappt 3 cm sandbotten ;(

så små musslor har tyvärr ingen längre överlevnads chans, upp på 8-10cm så brukar det funka riktigt bra, så musslor på 4cm är utkastade pengar enligt mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man har ju läst lite om dom och vissa har klarat dom medans andra har misslyckats, tyvärr så har jag inte mer än knappt 3 cm sandbotten ;(

så små musslor har tyvärr ingen längre överlevnads chans, upp på 8-10cm så brukar det funka riktigt bra, så musslor på 4cm är utkastade pengar enligt mig!

Tack! Då blir det 10cm+ när det finns tillgängligt + när plånboken tillåter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en. En av de läckraste fiskar jag haft. Gräver ganska mycket. Jag hade ca 2-3cm sand funkade hur bra som helst. Han gävde hålor runt stenarna o bodde under dem.

Tyvärr jagade min en gylta upp den i ytavrinningen där den fastnade. Gyltan är borttagen och jag ska skaffa en ny rosenblatti. Ev ett par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När c-life i Örebro var igång (för det är dom väl inte längre?), hade dom den här firren inne. Väldigt läcker och lätt på önskelistan. Också hört det där med djup sandbädd och lite kallare vatten. Blir intressant att följa om du köper en /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...