Gå till innehåll

Projekt X


Lasse

Rekommenderade inlägg

Då kör vi lite på Y varianten

Som tidigare sagt så finns det litet fack på baksidan där vattnet stiger från skummaren till biofiltret

post-2331-14468933400627_thumb.jpg

Det tänkte jag använda som en algskrubber. Först gör vi ett substrat från ett Canvasnät och affishhållare

post-2331-14468933400863_thumb.jpg

post-2331-14468933401702_thumb.jpg

Ruggar ytan

post-2331-1446893340149_thumb.jpg

Sätter på plats

post-2331-14468933401917_thumb.jpg

post-2331-14468933401045_thumb.jpg

post-2331-1446893340127_thumb.jpg

Nu återstår att sätta dit lite trådar och belysning. I´ll be back

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag TROR att du skulle tjäna mycket på att rugga upp ytan BETYDLIGT mer. Den ska nästan bli som en sån där grön dörrmatta med piggar. Jag har kört med en hålsåg. Kolla i denna några sidor ner: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=59429&d=1310204503

Gör man inte det finns risken att algerna faller av som en matta. Jag vet, för jag försökte fuska med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite test inför projekt Z :) Skall försöka göra belysningen i morgon. Blir 2 st hybrid (450, 630 och 660 nm) samt en 660 nm av 20 watts typ (max 2000 mA) Kommer att köras på mellan 500 mA och 900 mA och gå omvänt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag rekommenderar dig att lägga en klick superlim i slutet av snörena. Annars fransar dom sig med tiden vilket gör det svårare att rensa bort algerna. I min ATS från Santa Monica kommer jag snart byta ut snörena och göra som jag rekommenderat dig för att undvika detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eduard när jag läste ditt tips så fick jag samma tanke som stigigemla (tankeöverföring från de djupa skogarna?) finns det någon anledning att inte smälta ihop ändarna? Tack för tipset - kommer uppdatering snart.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag till min hustrus stora förskräckelse suttit i soffan och eldat persiennsnöre - blev bra men det var en del. Passade på att göra färdigt belysningsdelen och provkörde den. Utan fläkt så klarar den att gå i minst 20 watt (700 mA) Det blir väldigt rött inne i sumpen :) se bilden över köksgolvet :)

post-2331-14468933426498_thumb.jpg

post-2331-14468933426775_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

På grund av återfall till ungdomen - börjat sommarjobba och flyttat hem till mamma vissa dagar - så ligger alla projekt på is till hösten. Just nu ägnar jag mina dagar åt att få en fin solbränna och en och en annan ofrivillig dusch på Skara Sommarland som badmaskinist. På ledig tid har jag dessutom lite mer uppdrag - som bland annat också medför en och en annan dusch av det otrevliga slaget - gränsar lite till mitt arbete på Stensunds Folkhögskola en gång i tiden. Man måste slita lite innan pensionen :). Till hösten kommer dock experimenten tas upp igen!

@ Peter: Det är gjort så att jag kan byta ut chippen och AC-RC:s violetta hybridchipp ligger nära om det behövs.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu är det höstkant med råge. Det löjliga är att projekt y har i stort set legat färdigt för montering sedan i våras men den berömda tummen har suttit stenhårt fast - nu har jag fått tummen ur. Det gäller alltså scrubbern till mitt Percula. Bilderna visar hur jag gått till väga

Ympning

post-2331-14468934722664_thumb.jpg

Montering

post-2331-14468934723093_thumb.jpg

post-2331-14468934723271_thumb.jpg

post-2331-14468934722861_thumb.jpg

För att få en lite uppfattning om produktion så mätte jag filterplattans vikt till 88 gram. Nu kommer det att gå med omvänd belysning och så får vi se vad som händer. PAR i facket varierar mellan 120 och 170 och då är det bara rött plus lite, lite blått

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag försöker utnyttja en annan sak - mikrobubblor. Skummaren släpper ifrån sig mycket mikrobubblor - inga problem eftersom jag har en stor mängd biobollar innan vattnet går på retur. De här mikrobubblorna innehåller två grejer (bland annat) - syrgas och koldioxid. Syrgasen har jag räknat med att biofiltret använder och nu får algerna ta av luftens koldioxid när koldioxiden i vattnet är slut. Vi får se vad som händer - kör nu på ca 9 watt insatt effekt - kan öka den till över 30 watt om jag vill men jag tror att 9 watt insatt till endast 460 (två LEDs), 630 (8 LEDs) och 660 (17 LEDs) blir bra. Jag har använt 2 sådana här och en av denna sorten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Det ser intressant ut ditt projekt. Förstod att du kör belysningen omvänt men följer du en någorlunda naturlig belysningstid? Bra med en referensvikt! Har du funderat på att tillsätta något lokalt gödande ämne t.ex. järn, koldioxid? Det kanske inte går p.g.a vattenflödet genom filtret? Du nämde mikrobubblor som transportör av bland annat syre och koldioxid, har du någon annan ide gällande mikrobubblorna? Är de tänkta att binda eller transportera något annat ämne?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...