Gå till innehåll

Vad har ni för tds värde på ert kranvatten ?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Vad har ni för tds värde på ert kranvatten läste en tråd på reefcentral. Så det vore intressant att veta vad folk har här hemma i Sverige. Resultat var mellan ett pat hundra med två avstickare på 7 samt 800 något

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...
3 timmar sedan, Ant0n skrev:

Jag har kollat så mycket amerikanska videos om akvarium och antagit att vi har jättebra vatten här i Sverige. Jag kom precis in i hobbyn men wow, det blir att hålla utkik efter en RO/DI låter det som :o 

Vattnet vi har är i regel bättre än många andra länder. Men, det är ju i förhållande till att vi ska kunna dricka det utan att bli förgiftade. Men vad gäller fiskar och koraller så kräver dom i regel ännu bättre vatten :)

Tänk på att vatten avdunstar från karet, men det är bara själva vattnet som avdunstar, alla dess molekyler stannar kvar - och ackumuleras i vattenkolumnen. Dvs koncentrationen av de oönskade ämnena kommer bli högre över tid. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Ant0n skrev:

@Kim Rosenqvist wow, det hade jag aldrig hört innan. Då är ju vattenbyten ännu viktigare 

 

Både ja och nej, har du koll på allting som kommer in i karet och har en bra metod för export/hantering av näringsämnen och skadliga ämnen (skummare, filter, refugium, aktivt kol) så tillförs bara det som behövs för att hålla systemet levande och frodande, resten förbrukas eller filtreras bort (läs lite om Tritonmetoden för mer detaljerad info). Däremot är det alltid bra med kontinuerliga vattenbyten då det alltid finns en risk att skit ackumuleras i vattenkolumnen ändå som olika filtreringsmetoder mm inte lyckas ta bort. Dock tror jag det är ganska många, inklusive mig själv, som slarvar med vattenbyten. 

 

Jag har själv gjort ungefär 2 st 20% vattenbyten de senaste två åren. Jag vet andra som har gjort ännu färre. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, det var få! 
jag har sett flera videos med folk som lyckas att inte stoppa händerna i sina kar på ett halvår. Inte nudda vattnet alls. Jag tror definitivt det är möjligt om man håller koll på allt, men som nybörjare får man ju vara lite mer paranoid och se till att följa strömmen. Sen när man vet vad alla värden är och gör så kan jag säkert också skippa lite vattenbyten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ant0n skrev:

Oj, det var få! 
jag har sett flera videos med folk som lyckas att inte stoppa händerna i sina kar på ett halvår. Inte nudda vattnet alls. Jag tror definitivt det är möjligt om man håller koll på allt, men som nybörjare får man ju vara lite mer paranoid och se till att följa strömmen. Sen när man vet vad alla värden är och gör så kan jag säkert också skippa lite vattenbyten ;)

 

Jag har mina händer i karet varje dag jag är hemma (strör tex alltid ut lite flakes under ytan). Men inte direkt efter jag duschat, tvålat händerna, eller smörjt med någon fancy lotion :)

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...