Gå till innehåll

Problem med de mjuka korallerna!


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Efter ett år känner vi oss fortfarande som nybörjare då det gäller det här med koraller! Vi har fått för oss att de mjuka korallerna borde vara enklare att sköta och att få dem att må bra men hos oss är det tvärt om. Vår Sarcophyton ser allt tråkigare ut se bild nedan. Och nu i veckan har vår Stylophora (tror att det är en sådan?) börjat "gå i sönder"! Skinnet har liksom släppt på ett par "armar" och det vita "köttet" har dels visat sig men även gått av! Våra andra koraller ser fina ut. Nedan följer vattenvärden:

NO3 0,75

PO4 0,28

KH 10,9

MG 1360

CA 470

Salthalt 1023

Temp 26

post-7440-14468933280825_thumb.jpg

Hur viktigt är det med att ha enbart nya lysrör? Kan det bero på för lite ljus? Har bytt tre av de sex lysrören. De vita verkar vara OK. Bytt två blå mot rosa (T5). Kan det påverka. Jag har Red Sea 250.

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

post-7440-14468933280622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ante. Ja KH brukar ligga så högt. Fick ner det lite då vi började köra med Osmos vatten men lägre än 10 har vi aldrig lyckats få ner det! Vi bytte ett blått mot rosa för ungefär två månader sedan. Sen bytte vi ännu ett nu för några veckor sedan. Stylophora var väldigt fin de första sex månaderna men har liksom sakta men säkert blivit lite mer indragen och skrumpnat ihop. Något tips om hur man får ner KH värdet?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag rekomenderar "saltvattenskemi för nybörjare" där står mycket matnyttigt (högt KH-värde). Gällande KH-värdet funderade jag på om det var ett konstant värde eller en tillfällig spik. Det fick jag svar på. Har ingen erfarenhet av att sänka KH -värdet tyvärr. Men jag kan delge min erfarenhet av hur mitt akvarium fungerar. Kanske får du lite ny input av det.

Jag har xenior, kenya-träd, sarcophyton, stjärnpolyper och skivanemoner m.m. Har en cirkulation runt 2400 l/h (akvariets volym 120 liter). Belysningen är en maxspect razor 16000 k 60w led. Mitt akvarium mår bra av regelbundna vattenbyten ca 10-20 l/vecka. Verkar som att spårelementen hinner fyllas på i lagom takt som de förbrukas med dessa regelbunda vattenbyten.

Tillväxten gällande mina 3 sarcophyton fraggar är långsam men stabil. Funderar på sambandet mellan återhållsam tillväxt och att jag mäter lågt fosfat och nitrat. Samtidigt så växer och förökar sig de andra arterna av korall jag håller.

Jag använder aktivt kol i strumpa då det råder kemisk krigsföring mest hela tiden. Matar hela akvariet med phytoplankton regelbundet (ca 5ml /vecka). En dos som jag kommer att höja framöver.

Min bror har en stor sarcphyton som började sloka. Efter några dagar upptäckte vi en liten vit krabba som åt av vävnaden. När krabban fiskades upp mådde korallen bra igen.

Jag har fått prova mig fram för att hitta rätt placering av korallerna. Lagom cirkulation, ljus men även avstånd till grannarna.

Inget svar på dina frågor men du kanske får några nya infallsvinklar.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er och tack för era svar! Har några följdfrågor på detta :) Aktivt kol. Vet inte hur många gånger vi plockat upp och lagt i de strumpor vi har som vi fick till vid köpa av mitt RedSea250. Är det bra att använda eller inte. Hur länge fungerar aktivt kol, finns det en bäst före datum? Liten vitprickig krabba har vi sett i akvariet men det var säkert ett halvår sedan. Förmodade att den blev uppäten av en betydligt större krabba som vi hade ett tag! Då det gäller matning så skriver du Ante "phytoplankton regelbundet (ca 5ml /vecka)" Vi matar varje dag en gång med flingor på förmiddagen och frusen Mysis och röda plankton på kvällen. (En halv kub av varje). Sen på kvällen då ljuset slocknat ger vi RedSea A och B tillskott. Kanske är detta för mycket? Till sist. När bör man byta lysrören? På något har jag sett att det lyser lite svagare i ena sidan. De har jag bytt. De vita lyser fortfarande efter ett år lika jämt men det kan ju tänkas att de lyser svaga vilket ju är svårt att avgöra när alla ser lika dana ut! Med vänlig hälsning// Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol fungerar som en absorbent, dvs det suger upp oönskade ämnen (och en del önskade också tyvärr) och det blir fullt. Det måste alltså bytas. Hur ofta beror på mängd och koncentration av ämnen. Nu när du inte riktigt vet vad som orsakar problemet så kanske man skall byta aktivt kol varje vecka ett tag eller varannan vecka. Ta den mängd som kom original

8-12 månader mellan bytena - efter 12 månader har de tappat ca 20-25 % av ljusenergin

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse. Om jag tolkar ditt svar rätt så kan jag i princip kasta de kolpåsarna som jag fick med vid köp för ett år sedan? De gör troligtvis verken från eller till efter så lång tid. Nu har de ju inte legat i särskilt länge i och för sig. Kanske ett par månader. Påsarna är rätt stora, det spelar väl kanske också in? Men säkert bäst att byta? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa nytt i detta läge och byta varje eller varannan vecka - då kan du avgöra om problemet ligger här. Köp aktivt kol av god kvalité för akvariebruk - skogsstjärnekol är inte lämpligt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag ska köpa nytt kol. Kh värdet är högt! Har alltid varit högt. Har aldrig fått ner det till 7-8. Har aldrig fått något tips om hur jag ska få ner det heller. Har detta med det aktiva kolet att göra? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte med kolet att göra. Om man tittar på dina värden (KH, Ca och Mg) så får jag den lilla känslan att din saltmätare inte visar riktigt rätt utan att du har högre salthalt än vad den visar - vilket kan (observera "kan") bidra till ditt problem. Att dubbelchecka salthalten vore nog en bra idé

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse. Ja den det där påpekandet har jag fått innan så nu måste jag göra något åt saken igen! Jag hade först en saltmätare som man lät flyta runt i akvariet. Den tappade jag tyvärr en dag och efter det kollade jag upp den hos min akvariehandlare. Den hade fått en så pass kraftig smäll att den visade fem enheter för lågt! Jag köpt en ny typ hydrometer. Denna har ifrågasatts och jag har tagit med den till akvariebutiken och testa och jämfört med gott resultat. Men det var ett par månader sedan. Inser att jag måste ha något bättre! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Har nu köpt en Refraktometer (H2Ocean). Märkligt nog så visar den på en enhet lägre än med min gamla vipparmsmodell! Så nu är jag helt förvirrad! Många här på SG som sagt att mitt saltvärde måste vara högre då jag har så högt KH värde mm. Jag måste ju kunna lita på denna refraktometer? Jag har kalibrerat den! Jag kommer nu att justera in salthalten till 1023. Ligger på 1021 nu. Känns väldigt osäkert!

Köpte även aktivt kol. La i det i akvariet igår kväll. Kan det ha påverkat min risiga Trachyphyllia? Den har aldrig sett så dålig ut, massor av skelett syns nu överallt på denna :( Det är Clownfiskarna som gjort förarbetet när dessa har gosat i sönder den! Men kan aktivt kol påverka en korall så där direkt?

Vi blir nog aldrig kloka på det här? // Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt - jag var nästan hundra på högt salthalt. Hur har du kalibrerat den? Kan du göra en noggrann saltblandning - Red Sea Coral pro är det salt du har

Om du mäter upp 378 gram av det och blandar med RO-vatten i en hink så du får 10 kg. Låter detta blandas ordentligt (med en liten cirkpump - ca 2 timmar). Denna lösning skall visa ca 34,8 promille (högra skalan)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse. Jag har nu gjort som du skrev. 10 liter vatten 378 gram salt i en hink med en liten cirkpump. Kul experiment som visade sig ge precis det resultat som du skriver! Ok 34,8 är lite svårt att avläsa på min skala men det är precis under 35 så jag få se det som godkänt? Har nu höjt salthalten från 1021,5 till 1023. Använde mig av AcuaCalculator som gav mig ett perfekt resultat på 25 liters vattenbyte. Får ta nya prover imorgon på KH, Ca och Mg. Vi ger oss inte för än vi förstått sambandet! :) Testade KH värdet hos min akvariehandlare och det låg på 10,1. Kanske är det KH testet som inte fungerar? Det är Red Seas test kit vi använder.

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Hoppas ni kommer på orsaken till era problem. Gällande matning var jag otydlig :) Tillsätter 5 ml phytoplankton/vecka i ca 120 liter akvarievatten. Matar fiskarna med artemia ca 1/4 dels kub + några små pellets (varje dag). Har rätt mycket organiskt material i vattenkolumnen då jag ej använder något mekaniskt filter i form av pump. Har dock många svampar och rörmaskar och andra filtrerare som ser ut att trivas bra. Planerar dock ökad matning med phytoplankton, då jag ska köpa rörmaskar. Jag använder red sea coral pro salt som jag blandar med kranvatten. Det fungerar för mig. Lycka till i fortsättningen :) Med vänlig hälsning, ante

Ändrat av Andreas_Lindholm
Utebliven information
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...