Gå till innehåll

Varför ser min anemon ut såhär?


Rekommenderade inlägg

Det kan bli så salt i Röda havet. Så ingen panik. Bara ta ut ett par liter åt gången och ersätt med osmosvatten. Du kan gott lägga i en struken tesked natriumbikarbonat i osmosvattnet också så håller du kH uppe. När kH är upp i 8 tar du ingen bikarbonat. Detta kan du göra en, två eller tre gånger per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1,032....!

Åh, jag har också gått på det där med vipparm fast alla sa till mig att det var skit. Som resultat fått kämpa med att hålla på att höja långsamt varje vattenbyte i flera veckor.

Som nybörjare tänkte jag äh, jag behöver inte nått sånt high-tech det är ju ett rätt stort spann av salthalt som är acceptabelt men det är så mycket annat som beror av hur mycket salt man häller i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, 1,029ppm nu, så 0,003ppm minskning på ett dygn... Hoppas det inte går för fort. Planerar ett vattenbyte till imorgon, 10% tänkte jag, och lägger jag det på 1,024ppm så borde jag sänka totala salthalten till ca 1,027ppm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du någon förändring i karet ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej, inte något märkbart... Som med allt annat i denna hobbyn så får det väl ta sin tid.

Tog frun och yngste sonen till Tivoli i Köpenhamn igår, och blev överraskad av hur fint deras korallrevs akvarium är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, och ibland är 400:- ingenting, och vissa månader är det inte med i budgeten... Döm inte...

Hursom så har jag lånat en nu, tack Bosse!

...oh well...

Dömmer aldrig någon då jag knappt drar runt huset mitt själv efter att vi gick isär men barnen har kvar sitt hem så jag vet allt hur det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:-) Jag menade det inte så allvarligt, hoppas du inte kände dig påhoppad, var inte min mening. Vi har själva fyra barn (tre tonårspojkar), hus och lån, studieskulder osv. Vissa månader är det tungt, och vanligtvis får man planera saker någon månad i förväg, och då är vi ändå två om ekonomin. Kan tänka mig det är tungt ensam!

...oh well...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt fosfat och nitrat är fortfarande lite på höga sidan, så jag gör ett vattenbyte imorgon kväll igen, och en runda mätningar då, så får vi se om inte detta ska ta sig igen.

En ytterligare fråga. Jag har hängt i en påse med remover, ca 1dl, och en påse med kol, ca 0,5dl. Hur ofta bör jag byta ut dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid roligt med en namne :-) Vill bara varna för vipparmen. Jag har kört med vipparm i alla år, ca 25 vid det här laget :-) Men helt plötsligt började massa fina acro dö för mig och jag sökte alla möjliga lösningar. Bjomat här på guiden fick testa mitt vatten och då låg min salthalt på 1.028+ (med refraktometer). Min salifert vipparm visade på 1,024. Jag tänker att nåt hänt med vipparmen, men inget som är synligt. Låtit den stå i koncentrerad ättika men den visar fortfarande fel. För mig blev det en dyr upptäckt. Tips: Ta med vatten till butiken och be dom kolla dina värden, inkl salthalten. Med vänlig hälsning. /Per Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej PerEric :-)

Jag har kört med vipparm sen -92, med ett kort avbrott med refraktometer innan jag hade sönder, så blev det vipparm igen. Jag kan inte säga att det funkat bra, för egentligen har jag ingen aning. Nu har jag lånat en, och så tänkte jag att jag kalibrerar min vipparm med den, så har jag kvar vipparmen så länge och arbetar in en nyvrefraktometer i budgeten...

Tack för svaren om påsarna, typ så jag tänkt... :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...