Gå till innehåll

Kan kol ta död på en Trachyphyllia?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Köpte nytt aktivt kol i förgår som jag la i akvariet. Vår Trachyphyllia som i och för sig var ganska risig innan på grund av Clownfiskarnas ständiga "gosande" verkar ha fått sista stöten. Kan kol påverka en korall så där direkt? Har en annan misstänkt också! Min sjöborre har suttit på den ett par gånger de sista dagarna, kan sjöborrar ta död på koraller? Det ser ut som "köttet" försvunnit helt på stora område. Detta har synts innan men då mer begränsat! Att det kunde gå så snabbt förvånar mig! Förmodar att det bara är till att slänga ut den?

Med vänlig hälsning //Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik! Intressant teori! Vattnet är mycket klarare nu! Men att skillnaden skulle bli så stor? Ja kanske? Inget annat har ju hänt. Nu är den snart död i varje fall! Då det gäller det aktiva kolet, hur länge ska man ha i det eller ska man byta efter ett tag. Eller inte ha det alls? Tycker man ser både för och emot aktivt kol här på SG! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör kol hela tiden alla dagar, kör med långtidskol (pellets) som tex Fauna Marin Ultra Carb L, det byter jag ungefär en gång i månaden, doserar ungefär 0,5 dl kol / 100 liter vatten.

Vid panikåtgärder så dubblar jag kolet i någon vecka eller två och byter oftare, helst då med ett kol som är med finfördelat.

Tror inte kolet är orsaken heller.

Det kan bero på väldigt mycket att den dör, vattenvärden, skada, ohyra, djur som äter på den, mm...

Du kan prova doppa den i ett bad med druvsocker, ta vatten från karet i en lagom stor bytta, häll i en matsked druvsocker och låt korallen ligga i en halvtimme eller så. Upprepa dagligen i en vecka och se hur den reagerar på behandlingen.

Den metoden brukar fungera skapligt på LPS koraller (framförallt fungia och liknande, vet dock inte om det fungerar med din korall), och ger korallen lite mer livskraft.

Någon kan säkert bekräfta eller dementera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...