Gå till innehåll

Jag och min flickvän till Thailand


Patrik87

Rekommenderade inlägg

Jag och min flickvän ska nog snart beställa resa till Thailand, Jag vill ju jätte gärna dyka och har fått höra att Phi phi island ska vara någon av dom "bättre"

Någon som har varit där och vet? Även andra sevärdheter vill man kolla på. Vi tänkte åka 2 veckor mellan November - Januari (vet att det är högsäsong och som dyrast)

Tacksam för alla svar och råd som man kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker phiphi va rätt trist när jag dök där. Jag skulle helt klart rekomendera khao lak. Där kan du ta en liveabored till similan kohbon, richelirock och sen åker skutan upp till burma banks där det varit förbjudet för turister att dyka tills för ca ett år sen. Kanon dykning. En polare är där nu och säger att dom har sjukt mycket valhaj! När jag varit där har jag haft turen att sen mantor i massor=)

Här är när jag och frugan dyker med manta på koh tachai.

http://youtu.be/zRLi0ku67jY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phi phi var jag på för 6 år sedan - en av de mindre upplevelserna jag har haft i Thailand. Jag har också varit söderut på västsidan ända ner till Ko Lipe. Där finns en del härliga öar, bland annat Ko Bolun Le med 10 meter ut till ett fint rev att snorkla över. Hur det är med dykning där vet jag inte - jag snorklade. Däremot har många förordat den östra sidan med öar som Ko Samui, och Ko Pha- ngan samt inte minst Ko tao

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koh Samui har uselt dyk/snorkel-vatten. Mest sand överallt. Jag var där i början på året, och åkte runt en del på den ön. Åk inte dit :) Ön är praktiskt taget turist-förstörd. Ryssar överallt ;)

Däremot kan jag rekommendera Koh Tao samt Khanom.

I khanom var jag en bunt dagar på detta ställe, http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g469413-d674955-Reviews-Khanom_Hill_Resort-Khanom_Nakhon_Si_Thammarat_Province.html . Grymt god mat. Personalen är jättetrevliga och deras bungalovs är kanonfina. Jag kommer definitivt åka dit igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phi-Phi har en del hyfsade rev.... inte på huvudstranden men längst ut på Long Beach så kan man simma ut cirka hundra meter till ett OK rev jag bland annat sett en del revhaj och annat smått o gott. Finns även en del helt OK ställen på andra sidan ön. Ett tips är att hyra en egen Longtail båt och be föraren att köra till lite schyssta rev.

Koh Hai har också en del helt okej ställen. Ett par hundra meter från båtpiren finns det bland annat ett rev med Azoo-koraller i riktigt fina färger.

Koh Kradan ligger längre ut och hade bäst snorkling. Det var bra rev där. Tyvärr så stormade det första kvällen vi var där och sen var sikten väldigt begränsad.

Samui och Phangan på östsidan är dåliga öar vad det gäller snorkling och nära rev. De kan ju dock vara OK som utgångspunkten för att sedan åka iväg till andra ställen. Koh Tao är helt inriktad på dykning och där finns en del bra dykplatser och schysst snorkling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog mitt dykcert på Koh tao och var ute och dök på ca 10 olika platser och kan varmt rekommendera den ön. En extra kul upplevelse var när man kom upp till ytan efter ett dyk och fick se två White-bellied sea eagle kretsande en bit över huvudet :) Svartfenad revhaj och lite rockor mm var extra kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker phiphi va rätt trist när jag dök där. Jag skulle helt klart rekomendera khao lak. Där kan du ta en liveabored till similan kohbon, richelirock och sen åker skutan upp till burma banks där det varit förbjudet för turister att dyka tills för ca ett år sen. Kanon dykning. En polare är där nu och säger att dom har sjukt mycket valhaj! När jag varit där har jag haft turen att sen mantor i massor=)

Här är när jag och frugan dyker med manta på koh tachai.

http://youtu.be/zRLi0ku67jY

Har inte något att säga om phi-phi, men som Alex skriver så kan jag gå i god för Similan och norrut. Grymt bra dykning! Koh Tao var jag och frugan på för några år sedan, men var inte lika imponerad av denna ö, även om den var rätt ok.

Ha en trevlig resa! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar jätte mycket för era svar, Får gå igenom dom i morgon mer grundligt och svara er, Blir för sent att göra det nu när man ska upp kl 04.00 i morgon :)

Vad anser ni om tiden att åka samt vilka bolag man ska ta? Har kollat runt lite och verkar som att thai air och Mx verkar bäst? ha en trevlig kväll alla, sov gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller dykning och Thailand har jag ett par tumregler.

Åker man främst för atmosfären / härlig stämning och vad som finns under ytan i andra hand åker man till Koh Phangan.

Åker man främst för vad som finns under vattnet och atmosfären / härlig stämning i andra hand är det Krabi och upp mot Khao lak som gäller.

Åker man på vintern är västra sidan som gäller (Krabi och upp mot Khao lak). Åker man på sommaren är det östra sidan som gäller (Koh Phangan / Koh Tao) - detta p.g.a vädret.

På detta vis har jag samlat ihop strax över 80 loggade dyktimmar i Thailändska vatten så jag vet i varje fall lite vad jag pratar om, för att vara amatör that is.

Ja.. och Koh Samui åker man inte till längre. Då kan man lika gärna åka till Mallis och gå på grisfest, det är "same same but different"..

Ps. ett extra hemligt supertips för akvarister: Åk till Koh Phangan. Dyk på Mae Haad. MEN, gå inte ut till revet utan stanna mellan revet och badstranden. Det är typ 3 meter djupt, på en tub kan man alltså ligga och glo i två timmar utan problem. Här i sanden är det fullt med häftiga djur. Massor med Haddoni anemoner och aggressiva clowner som pickar på dykmasken. Sjöpennor, porslinskrabbor, nudies, anemonräkor etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte något att säga om phi-phi, men som Alex skriver så kan jag gå i god för Similan och norrut. Grymt bra dykning! Koh Tao var jag och frugan på för några år sedan, men var inte lika imponerad av denna ö, även om den var rätt ok.

Ha en trevlig resa! :)

Här har du lite bilder från vår första dyksemester i Thailand 2004, en 10-dagars live-aboard från Similan och norrut upp till Richelieu Rock. En fantastisk upplevelse!

http://laggeman.mine.nu/Bildarkivet/dive/

Min andra resa till Thailand gick 2005, även denna gång till Phuket, men då med annat dykcenter, och endast ett par dagars live-aboard:

http://laggeman.mine.nu/Bildarkivet/050326_thailand/

2006 var jag och tjejen (numera frugan) i Malaysia och Thailand, Koh Tao, bilder från den resan finns här:

http://laggeman.mine.nu/Bildarkivet/061112thaimalaysia

Du får ha överseende med alla familjebilder, men hoppas att dykbilderna kan ge dig/er några funderingar på vad som finns under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket tacksam för alla era olika svar och upplevelser.

En sak är säker, alla gillar olika och har olika erfarenheter om ställena.

Tanken är ju 2 veckor i Thailand, tänkt dyka och så vill vill se regnskogen samt någon stor djurpark (om djuren har det bra där) ?

Fick även höra att sista dagen innan man åker hem ska man åka till bangkok och gå på den stora marknaden som finns där + köpcentret.

Någon som vet om det finns saltvattensaffärer i Thailand? mest för skojs skull :)

Är det thai air och mx flyg som gäller?

alexcarina
Grymt fint :)
Laggeman
dina 2 sista länkar funkar inte :/
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på vart ifrån du flyger så kan olika flygbolag vara mer eller mindre fördelaktiga, sen beror det på om du ska åka non-stop eller kan tänka dig att byta på vägen.

Vi har åkt med Turkish de senaste två gångerna vi åkte till asien och varit störtnöjda varje gång. Vänliga och hjälpsamma, man får ett trevligt litet "kit" på flyget som innehåller öronproppar, ögonmask, slippers och tandborste med tandkräm, samt att du får lov att ha med dig 46 kilo incheckat bagage på deras flyg så länge du åker från Skandinavien. ;)

Ska ni ta Chatuchak weekend market så se till att ni åker dit på en helg, där är så mycket att gå igenom så ni behöver nog en dag enbart till denna marknaden. Enklast att ta sig dit förutom med taxi är att ta Skytrain/MRT-line dit.

Har du möjlighet så boka ett besök hos Chingchai, en kille med ett helt makalöst 4000-liters kar. Magnus (Maglofster) har jag för mig har varit där och du hittar nog lite info i någon tråd här på SG om jag inte mins fel.

MBK som är ett populärt shoppingcenter vill jag minnas var rätt så trevligt, när vi var där 2004/2005.

Annars så har du Siam Reef Club's lokaler att besöka, ska inte var så stort, men väl värt ett besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...