Gå till innehåll

Dosera Mg


awiara

Rekommenderade inlägg

Nej.. korrigering av avvikelser är inte medräknad förbrukning. Detta skall man sköta utöver korrigeringen. Det förutsätter ju dock att man förstår vad som förbrukas och hur mkt det förbrukas av var ämne.

Jag håller dock på att ett par större vattenburen bör göras innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger nog ändå lågt i salthalt. Men en refraktometer påverkas mer av magnesium än de andra ämnena så den visar inte rätt innan magnesiumvärdet är korrekt. Jag skulle höja salthalten lite (1.025) innan jag fortsätter med att höja magnesium och sedan kH och Ca.

Vilket salt använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu sett ett Salifert Magnesiumtest som visat för lite. ( Kund). Jag brukar kolla mina egna tester genom att testa med en ny förpackning när jag tar den sista testen ur den gamla. Avvikelser på + - 30 är vanligt och någon gång har det varit 60. 30 är en droppe fel så det är inte mycket att säga om.

Jag tror att om man aldrig låter flaskorna stå öppna och är noga med att stänga dem riktigt är risken liten att det skall visa fel.

Jag har en gång kollat ett test som var två år över tiden. (Nedlagt och omstartat kar hos en kund). Det testet visade rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas mina rekommendationer hjälpte.

Men tänk nu på att dosera Mg kontinuerligt så du slipper korrigera avvikelser hela tiden.

Är det magnesiumklorid man skall använda för att tillsätta Mg och är det något speciellt märke som ni kan rekommendera, eller har det mindre betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium clorid är överlägset bäst. Finns i de flesta butiker men kan skilja rätt mkt i pris. Renhet skiljer sig mkt det med. Livsmedels kvalitet är ok men det finns bättre som Tex faunamarin dock rätt dyr en annan som är riktigt lättlöslig och har en farmaceptisk renhetsgrad är swereef balling produkter. Jag la en msk på en tallrick och efter 30 minuter återstod bara en pöl med vätska som var kristallklar.

Kostar inte mer än många andra livsmedelsklassade preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium clorid är överlägset bäst. Finns i de flesta butiker men kan skilja rätt mkt i pris. Renhet skiljer sig mkt det med. Livsmedels kvalitet är ok men det finns bättre som Tex faunamarin dock rätt dyr en annan som är riktigt lättlöslig och har en farmaceptisk renhetsgrad är swereef balling produkter. Jag la en msk på en tallrick och efter 30 minuter återstod bara en pöl med vätska som var kristallklar.

Kostar inte mer än många andra livsmedelsklassade preparat.

Tack Andreas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...