Gå till innehåll

Acuarios 700L korallrevsprojekt


acuario

Rekommenderade inlägg

Hej

Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skulle sälja sitt akvarium som just var gjort för detta. Måtten var bra men ändå inte riktigt vad jag hade önskat men priset avgjorde så jag slog till. Karet var 165x70x60 och tillhörande sump på 162x60x35. sagt och gjort karet transporterades hem och det var dags att rengöra det, bänken var för låg så den kasserade jag och började bygga en ny. Här är karet och sumpen rengjorda och klara

post-764-14468933407625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nästa steg. Akvariet på plats och jag hade beställt en del torkad sten från Tyskland och LED lampor från Ac-Rc. 18w spotar. Här var jag fortfarande fokuserad på FO och 3 18w hade räckt bra. Jäkla tryck i dessa lampor :)

post-764-14468933408824_thumb.jpg

post-764-14468933408607_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tankarna började mer och mer gå åt att varför inte flytta fiskar och koraller från mitt 600L kar nu när jag har en ren duk som jag kan måla på, slippa valonian och framför allt slippa alla jäkla skivanemoner och knappar som är ogräset i 600L karet och ta 600L karet till FO istället.

Här är en bild på 600L karet

post-764-14468933414319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har länge haft en tanke att det skulle vara kul att bygga med stora tabletopstenar, har sett sådana förut, så jag frågade på en webbshop om de hade sådana former bland sina torkade levande stenar och det hade de, jag skickade efter och fick 3st fina varav en var jackpot! Nu var det dags att bygga rev och med lite reefbond och mycket tålamod fick jag ihop en pelare med 2 av dessa + vanliga och platta stenar.

post-764-14468933415159_thumb.jpg

post-764-14468933414924_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...