Gå till innehåll

Skyhögt fosfat och mängder av cyano


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har just nu skyhögt fosfat och massa cyano. Har försökt bekämpa det med att tillsätta Fauna Marin Bakto Therapie Nutri-Reduct samt att jag sugit ut massa cyano. Det verkar tyvärr inte göra mycket skillnad. Cyanon fortsätter sprida sig som en löpeld och det jag suger ut växer tillbaka på 1-2 dar. Mätte värdena för 10 dar sen och hade då 0,1 i fosfat men intalade mig själv att det kanske hade att göra med att jag nyss matat fiskarna. Gjorde idag nya test och nu var fosfaten uppe i 0,18.

Ska snart byta fosfatremover samt aktivt kol men sist jag bytte så såg inte ens fosfatremovern "mättad" trots det höga värdet.

Fråga 1: Är det möjligt att man får ökad fosfat på grund av cyano? Min tanke var att cyanobakterierna kanske konkurerar ut andra bakterier som annars tar hand om fosfat? Eller är detta bara önsketänkande? Är det kanske snarare tvärtom att jag fått mycket cyano pga min höga fosfat?

Fråga 2: Jag inhandlade en muräna för en dryg månad sen. Hade normala nivåer (0.03-0.05) de första tre veckorna men sen kom spiken på 0.1. Tror ni det är muränan som är skurken (30 cms stjärnmuräna) och varför fick jag så fall ingen höjd fosfat i början?

Fråga 3: Är det dax att gå mer aggresivt fram mot cyanon? Läste att CyanoClean från KZ ska vara bakterier som funkar bra? Ska jag gå kemiskt fram med red slime remover och vad är så fall nackdelarna med att gå kemiskt fram?

post-5397-14468933434503_thumb.jpg

post-5397-14468933433113_thumb.jpg

post-5397-14468933433392_thumb.jpg

post-5397-14468933433674_thumb.jpg

post-5397-14468933433913_thumb.jpg

post-5397-14468933434152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör i ordentligt med absorber, så ska den ju gå neråt, kör rowaphos ca 1 dl till mitt 300 och har stabilt värde på 0.03 och byter med 5 veckors mellanrum!

Jag menar mer ifall du tror att cyano kan få fosfat att öka eller om jag fått cyano pga av fosfat eller om muränan är boven? Behöver ju gå till grunden med vad som kan ha gjort att jag fått så hög fosfat innan jag börjar bekämpa det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har cyano för att du har så högt fosfat. Innan du börjar dra igång med dyra droppar och cyanoclean och andra kemiska preparat så skall du få ner din fosfat till rimliga nivåer eller i alla fall stabilisera den. Med största tydlighet fungerar inte din remover som den skall. Om mängden inte är tillräcklig eller om den redan är full kan inte jag svara på.

Jag frågade dig på FB samma sak som Lasse frågar dig nu. Vad är ditt Nitratvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har haft stora problem med cyano över ett år och var rätt less på karet. Rengjorde sanden och glaset på kvällen och morgonen därpå var cyanon där igen. Eremiter och mjukkoraller dog av cyanon. Provade en massa alternativ för att få rätsida på problemet men inget funkade. Så därför köpte jag för ett par veckor sedan Red Slime Remover. PANG! På två dygn fanns ingen cyano kvar, inte ett spår. Dammsög sanden och rengjorde det sista och nu ser karet ut som nystartat. Så kör med remover, du kommer inte att ångra dig! Detta räddade mitt intresse för detta med salt för jag var faktiskt på väg att lägga ner. Ni som vägrar använda preparat för att få bukt med cyano kan jag bara önska fortsatt lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar red slime remover egentligen? Att det kortsiktigt kan vara en lösning är jag med på men i långa loppet? Om man kör på som vanligt är det väl bara en tidsfråga innan man får tillbaka problemet igen?

Eller är det så att man efter en behandling kommer i ett läge som ger bättre balans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RedSlime fungerar bra men den har sina side effekt:

1- en tillfäligt lösning ( Cyano kommer tillbacka efter ett tag

2- om men dosera för ofta med Slimeremover kommer effekten att minska ( en av bioted kunder har doserat slimeremover mycket , nu fungerar inte längre meddlet)

jag hade mycket Cyano förut , jag använde inte nåt medel min metod var

1- rensa refugiumet bra , alla pumpar, rört sanden och plockat ute allt deturius

2- blåste med en pump alla hål i LS

3- mörkat karet i 3 dag

3- byt vatten

det mycket meck men nu efter 4 månad tack och lov har jag inga cyano

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man ska tänka på är att inga kar är exakt som andra, dvs det som funkar för en kan vara menlöst för en annan, likadant kan det som blir en tillfällig lösning för en person bli en permanent lösning för en annan.

Att behandla problemen är en väg, men att hitta källan till problemen är kanske en bättre väg att gå, men kan även vara svårare, då ma har så pass många faktorer att räkna in, varav man inte alltid tänker på, eller känner till, alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte nyss red slime remover. Mn tanke är att ta bort all cyano och sen hoppas på att bakterierna i CyanoClean ska motverka att det kommer tillbaka.

Undrar dock lite om skummningen när man doserar red slime remover... Min skummare går hela crazy sen igår kväll. Skummade av ca 10 liter vatten igår. Ska jag fortsätta skumma av det elller ska man vänta tills det lugnar sig? Eller det kanske inte kommer lugna sig förens man skummat av det? Ser än så länge ingen minskning på cyanon tyvärr. Står att man kan göra två doseringar om man inte får med allt i första försöket så jag får väl göra det ikväll igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Så här står det på Ultralifes hemsida ( om det nu är den du har men det stämmer nog på andra märken också )

Continuation of protein skimming is recommended but may require adjustment.

Due to the increased biological digestion of organic solids, we recommend increasing

your 02 levels by the addition of airstones prior to and during product usage.

There is no need for water changes or removal of carbon filtration.

Hoppas det var till någon hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror skummaren skummar ut medlet. Det blir iaf väldigt gult skum. Prova att stänga av den eller torrskumma.

Släck belysningen under behandling. RSR sänker syrehalten så ha god cirkulation. Prova att använda Red Sea NO3PO4-X 1ml/100L per dag.

Sänker näringsvärdena och är bättre än vodka för den bryter ner i flera steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det cyano du har så försvinner det med red slime remover. Mitt bleknade bort på ett par-tre dagar. Hur har det gått? Ett par veckor efter doseringen nu har jag inte märkt av några bieffekter av medlet och jag har ingen cyano på väg tillbaka. Dock har det dykt upp lite bruna diatomalger på sanden nu då de inte konkurreras bort av cyanobakterierna. Men tack och lov är dessa brunalger mycket enklare att hålla i schack. Jag har iallafall gjort schack-matt med cyanon :) Hur har det gått för dig Vidofner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...