Gå till innehåll

panik fråga ang Maxspect Razor 160watt LED


wombattwork

Rekommenderade inlägg

Jag har idag lyckats men den stora skickligheten att doppa hela min Maxspect Razor 160watt ner i akvariet .... ja ja jag vet skit klumpigt men så är det nu iaf.

när den gick i karet var den påslagen och lös under de ca 10-15 sekunder som den låg i, jag fick upp den ganska snabbt fick bort strömmen och sköljde hela rampen i söt vatten

tog bort den silvriga plattan på ovan sidan och ställt den på högkant med en fläkt framför (ej värme bara vanlig luft)

finns det nått annat jag kan göra? vad tror ni ?

den borde ju vara ganska vattentålig eftersom den är gjord att fungera i en väldigt fuktig miljö. I vanliga fall hänger den ju bara 10-12 cm ovanför ytan? inte 10 cm under :(

hoppas på lite feedback eller är det bara att köpa ny ? Är förövrigt jäkligt nöjd med rampen

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju lite sent, men annars brukar det kunna hjälpa om man sprayar på sprit av någon sort då vattnet binds av denna och dunstat med spriten. Personligen så tror jag att rampen inte kommer att överleva detta....

Har du drulle på hemförsäkringen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas tack för ditt svar... du det hände bara för typ 2 timmar sen

Jo skulle nog gjort det men är tveksam till det av två anledningar ... hade ingen Tillräckligt rem sprit hemma tror inte att bailys hade hjälp ingen rödtjut heller.. dessutom ser den väldigt tät ut i sig själv....

tänker att den BORDE vara hyfsat fukt tät....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det kortslutit något medan den var igång och bränt någon krets eller komponent så är det nog kört. Då kvittar det hur snabbt det dunstar. En bränd komponent är en bränd komponent. Har den inte bränt så är det bara att låta den torka upp helt, sen köra igång den igen. Vatten är bara farligt när det är ström på korten ju. Du kan doppa ett spänningslöst kort i vatten, låta det torka upp och fortsätta använda det som vanligt igen efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det kortslutit något medan den var igång och bränt någon krets eller komponent så är det nog kört. Då kvittar det hur snabbt det dunstar. En bränd komponent är en bränd komponent. Har den inte bränt så är det bara att låta den torka upp helt, sen köra igång den igen. Vatten är bara farligt när det är ström på korten ju. Du kan doppa ett spänningslöst kort i vatten, låta det torka upp och fortsätta använda det som vanligt igen efter det.

Däremot så är ju risken stor för oxidering/rost om den är doppad i saltvatten. Det kan komma med tiden istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Bra med saltvatten är att det brukar kortsluta ordentligt så har man tur så går inget sönder. Skaffa elektronikspray och gör rent allt mycket noggrant, gärna med en tandborste och tryckluft i kombination. Jag har räddat många mobiltelefoner som legat i havet på det här viset. Men som nämnts ovan är är det något som är bränt så måste man föstårs byta den, och det kan vara mycket knivigt om man inte har utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...