Gå till innehåll

Nitrat - Vodka


msen

Rekommenderade inlägg

Mätte idag nitratvärdet för första gången sedan starten av akvariet (13/3-14). När karet varit igång ca 4 veckor lade jag ner fiskarna från andra karet och hade till en början ca 25 kilo levande sten och 24 kilo levande sand. Jag har sedan vid två tillfällen lagt i extra levande sten så att det nu är uppe i 40 kilo. Jag har fram till för ca 2 veckor sedan endast matat med fryst artemia. Dock har jag nu övergått till enbart pellets. Jag har också haft ganska lite streaming i vattnet (ca 8000 l/h) till för några dagar sedan då jag utökade med Vortech MP40w ES 12100 l/h och har nu ca 18100 l/h. Vid mätning av fosfat så var de ganska så höga för två veckor sedan och jag har då droppat i fosfatremover och fått ner fosfaten till 0,02 (Hanna Checker). När nu mätte nitratvärdet (salifert) var den ca 50! Jag gjorde då lite sökningar här på forumet och fattade ganska snabbt att här måste det till vodka för att få bukt med problemet och det är där ungefär jag är nu. Jag har hittills hällt i 6 ml (av 8) absolut vodka. Jag undrar lite över hur snabbt man kan tillsätta dosen utan att skada något i karet. Bör jag tänka på något annat? T.ex. har jag ju tidigare sänkt fosfaten rätt rejält. Vad jag förstår ska fosfat inte vara 0 men funkar det med 0,02?

Om någon vill vara vänlig och hjälpa till här vore det snällt. Jag vill bara förvarna om att ni har med en total novis att göra i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall väl börja försiktigt med vodka har jag för mig och inte häva i så mycket på en gång. Men hur länge har du haft hög nitrit och kanske dra ned på matningen till varannan alt tredje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att vara försiktig med vodkan/kolkällan om du har känsliga invånare som kan fara illa av snabba förändringar i näringsvärden eller syrebrist vid bakterieblommning. Annars är det nog mest bara att dra på.

Med 0.02 i po4 kan du inte bli av med 25ppm nitrat med kolkälla, enligt redfields ratio 106:16:1 C:N:P. Då är nog bättre att satsa på denitrifiering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har för bråttom.

Det viktiga egenskapen man kan ha som saltvatten akvarist är TÅLAMOD !!!!

Man släpper inte i fiska fören alla viktiga värden är bra. (Tycker jag)

Ta det lite lungt och läs noga igenom vad du tillsätter.

Dosera lite. Vänta. Titta vad som händer.

Inte ovanliga att resultat kommer efter flera dagar/veckor

Lycka till och kom ihåg TÅLAMOD TÅLAMOD !!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod :) Yes.

Idag gjorde jag en ny mätning av nitrat. Hur skulle ni ha avläst det resultat som bilden visar? I mitten ca 5 ppm och ute i kanterna runt 100 ppm. Fiskar och koraller verkar må prima. Inga konstigheter och inga alger att tala om.

post-8100-14468933510639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite fundersam på färgerna. Papperet under är väl vitt? Jag vill helst läsa av i diffust dagsljus. När man har en lampa från sidan blir det lätt lite lustiga skuggor.

Det blir lättare om man ställer allt mitt på ett A4 skrivarpapper.

Jag gissar mellan 25 och 50 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma typ av bakterier som finns för uppstart av akvarier.

Men tänk på att ifall du märker av en förändring nu med den mängd vodka du kör nu så låt det gå fortsatt i den takten. För snabb nollning kan ge andra bekymmer istället. Som sagts förut, Tålamod är A & O.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog det att jag helt litat på att levande stenen skulle fixa det hela så jag har inte tillsatt några bakterier alls vid uppstart. Då får man nog ta och hälla i lite uppstartsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått snart 3 veckor sedan jag upptäckte att mitt värde för nitrat låg mycket högt dvs ca 50 ppm. De åtgärder jag har gjort sedan dess är förutom att öva mig i tålamod följande:

*Regelbundna vattenbyten 30 liter/vecka (hade inte gjort några vattenbyten tidigare).

*Vodkametoden enligt schema (idag 1,8 ml vodka/dag)

*De senaste 5 Kg LS har troligen kommit igång. (har nu sammanlagt 40 kg LS + 24 kg levande sand.

*Gjort rent hela skummaren och inte bara koppen (aldrig gjort tidigare sedan uppstart då den var helt ny)

*Bytt aktivt kol och kör nu även med fosfatremover.

Värdet har stadigt sjunkit och dagens mätning visar mitten av 5-10 ppm alltså ca 7. Jag har också tagit ett annat provrör från en gammal saliferttest som inte var lika bucklig i botten och får ett mycket mer lättavläst resultat :)

Det jag nu funderar över är om jag ska fortsätta att höja vodkadoseringen, stanna kvar på samma nivå eller sakta minska. Enligt instruktionerna ska jag ju nu sakta minska tills jag ser en ökning igen. Kanske räcker det med vattenbyten och vodkametoden är överflödig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra på en fosfatabsorber istället för remover. Absorbern (järnbaserad) tar dig ner till 0,02-0,03 och binder även silikat. ingen nitrat dock men har man bra lyse , bra skummare och en del koraller så räcker det för att hålla nitraten låg. Vill man få ner fosfaten ytterligare så kan man droppa i ett par droppar remover. Jag tycker absorber är ett förträffligt elternativ då man slipper svajiga värden.

Fördelen jag ser med att skita i kolkälla är att man får mkt mindre bakterie beläggningar på rutor och filtermaterial kleggar inte igen på samma sätt.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
On 2014-06-11 at 12:14, Andreas N sa:

Jag skulle köra på en fosfatabsorber istället för remover. Absorbern (järnbaserad) tar dig ner till 0,02-0,03 och binder även silikat. ingen nitrat dock men har man bra lyse , bra skummare och en del koraller så räcker det för att hålla nitraten låg. Vill man få ner fosfaten ytterligare så kan man droppa i ett par droppar remover. Jag tycker absorber är ett förträffligt elternativ då man slipper svajiga värden.

Fördelen jag ser med att skita i kolkälla är att man får mkt mindre bakterie beläggningar på rutor och filtermaterial kleggar inte igen på samma sätt.

Lycka till.

Hej Andreas,
När du pratar om phosphatadsorber, tänker du på sådant som Happy Life flytande filtermedium eller hellre på pellets i en reaktor?
Hälsningar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...