Gå till innehåll

PVC Overflow


bliper

Rekommenderade inlägg

Har suttit och stört mig på att jag startade upp mitt kar utan att borra, så jag har kollat på diverse overflow lösningar men inget som fallit mig i smaken.

Jag bestämde mig för att jag skulle konstruera någonting själv med pvc rör, och en kväll så stötte jag på en väldigt smidig lösning, rent estetiskt och funktionsmessigt tycker jag den är överlägsen!

Originalet hittade jag här: http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=367635&highlight=donkey

Min är mer eller mindre lika dan, förutom några smärre ändringar.

post-8172-14468933505185_thumb.jpg

Blev en hel del grejer ;-)

post-8172-14468933505399_thumb.jpg

Började med att limma ihop sektionen som ska hänga över karet.

post-8172-14468933505593_thumb.jpg

Borrade ett 5mm hål och limmade fast en backventil så man kan suga ut luft och att inget kommer in.

post-8172-14468933505994_thumb.jpg

Satte på en kulventil så jag kan styra flödet.

post-8172-1446893350732_thumb.jpg

Limmade ihop allt till en sektion. Röret som ska ner i karet är ett klart transparent akrylrör.

Det andra röret som sticker upp ovanför kröken är ett luftningsrör. Vattnet kommer även stiga upp där vid häverteffekten.

post-8172-14468933505788_thumb.jpg

Tog ett 50mm klart akrylrör och limmade på en botten på ena sidan då den blev helt sluten där. I andra änden sågade jag ut skåror som vattnet ska passera ner genom.

post-8172-14468933507546_thumb.jpg

Fixerade rören på sidan utav tanken med sugproppar med klämmor. På utloppet längst ner så har jag fäst en pvc slang som sedan går ner i sumpen.

post-8172-14468933507971_thumb.jpg

Det stora akrylröret limmade jag på 2 stycken sugproppar på och fäste det i hörnet utav tanken. Det mindre akrylröret går ner i det större röret, och på så vis drar jag allt vatten från ytan.

post-8172-144689335082_thumb.jpg

Inifrån tanken. Pga dom transperenta akrylrören så syns systemet nästan inte. Dom små bubblorna som syns i röret på bilden är där bara pga att det var precis uppstartat.

Systemet är extremt tyst. Blir inget sugande eller gurglande ljud på detta viset. Att det sen inte syns i karet och att det tar minimalt med plats är ju helt klart en fördel.

Man startat det genom att hälla vatten i biröret som stickt upp bredvid vinkeln som går över tanken, och suger ut luften genom backventilen.

Vid Strömavbrott sjunker vattennivån tills dom sågade slotsen tar slut. Därefter slutar det att rinna ner i sumpen. När pumpen går igång igen och vattennivån stiger så börjar vattnet rinna ner i det stora röret igen, trycket stiger i rörsystemet och häverteffekten startar automatiskt.

Varför dom stående bilderna la sig på sidan kan jag inte förklara... Men ni får titta från sidan ;-)

Bara till att fråga på om ni har några undringar :-)

post-8172-14468933506207_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg och smidigt.

Skummaren är effektiv men väldigt ful :)

Man ser inte den alls i akvariet.

Har du testat den vid strömavbrott?

Funkar det bra??

javisst är det :-)

ja aj det funkar klockrent :-) vattnet i karet sjukänker tills skårorna tar slut.

när pumpen i sumpen drar igång igen och vattnet börjar flöda ner i det stora röret igen så startar processen automatiskt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Coolt kar! Någon som jag är imponerad över är hur dina levande stenar är placerade. Har du limmat ihop dom för att få "bryggan"? :) Whats your secret?

Tack ska du ha :-)

jaa det kan man säga. Bågen har jag använt något som heter reefbond. Blir typ som cement när det stelnar. Härdar både ovanför och under vattnet. Till pelaren har jag använt reefbond samt att jag borrade ett 10mm hål genom alla, och trädde på ett 10mm pvc rör, blev lite för ostabilt att bara köra reefbond :-) mycket tålamod är min hemlighet! Stenarna var bra nära att flyga ut genom fönstret flera gånger utav frustration.. Men när jag väl fick det att sitta, och som jag ville ha det var det mödan värt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Har inga direkta uppgifter på vad det kostade just nu.. Men det var nog någonstans mellan 500-800kr..

Kalkalgerna kommer ju givetvis efter ett tag, men det var inget som direkt störde. Eftersom det fortfarande är genomskinligt, så lyser bakgrunden igenom ganska ordentligt, trots kalkalgerna.

Nu har jag dock flyttat karet, och passade även på att samtidigt borra det. Men det funkade klockrent den tiden jag använde det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...