Gå till innehåll

Dino eller cyano??


bigm82

Rekommenderade inlägg

Hej. Ser ut som Cyano. Sådant har vi tyvärr också från och till i vårt akvarium. Har inte kommit på något bra sätt att få bort det. Det som verkar mest efektivt är när vi under några dagar veckor borstar bort så mycket vi kan från stenar och botten med en tandborste. Det far runt i akvariet och sätter sig i filterna. Dessa vrider vi sen om och sköljer av. Upprepas detta tillräckligt många gånger så ger det sig under ett par veckor/ månad sen är det dags igen! :( Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka värden är det som är intressanta? Har för mig jag läst om förhållanden mellan nitrat och fosfat är det de som är viktiga detta sammanhang? Har tyvärr vara saliferts tester och deras fosfat test verkar det inte va många som litar på. Eller ?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar kanske inte direkt någon roll märket men man får ta vad man haver. Men kanske nollat dem så därför men vem vet.

Ok får ta tag slemmet imorgon, återkommer med testresultat

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gammalt är karet? Alla kar jag har haft har alltid fått en liten sväng av cyano när de var runt 6 månader gamla men det försvann inom en månad eller så..

Karet startades upp i Augusti förra året, slemmet har säkert funnits i 1-2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug ut och kolla värdena.

Nu har jag skrubbat varenda sten i karet och gjort lite mätningar.

Nitrat: qyjyqaba.jpg ungefär 10 enligt mina ögon.

Po4: hazuva8a.jpg vad jag kan se så är det 0.

PH: dyhu4aby.jpg ligger väl mellan 8-8.3 skulle jag vilja säga.

Jag har en förpackning med red slim hemma är det bara slänga i det eller ska jag försöka reglera något med värden innan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick bort all cyano med Salifert´s red slime remover för 2 veckor sedan Och gör vtn byten varje vecka.

När du körde red slim hade du skummare igång då? För senast jag doserade det så köpte skummaren amok och jag behövde tömma koppen säkert 6-7 gånger under 2 timmar. När jag va hos på min lokala zoo affär idag så fick jag rådet att hälla i medlet imorgonbitti och låta skummare va avstängd hela dagen tills jag kommit hem på eftermiddagen. Låter det som ett bra råd?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...