Gå till innehåll

Eriks lilla kub


jflod

Rekommenderade inlägg

8uvuva6a.jpg

Köpte för ett tag sen ett Friscer Nano Aquarium - AquascapingCube 65 som var ämnat som karantän/fragg kar.

Min större son Erik visade intresse så vips blev det ny riktning på projektet.

Fixade samtidigt lite torr sten som är satt på urlakning samt ett par kilo levande.

Tänkte testa en snabbare start än mitt förra och har nu startat upp med nite out och startuppbakterier samt att jag försöker få med lite biologi från mitt andra kar. Smygstartar även med lite nopox

Använder en begagnad skummare och ett drömchip som jag kör på 30%

Har flyttat över några turbos eremiter och fraggar från mitt andra kar samt ett par gulfenade clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som synes är det helt omöblerat och utan sump. Focuserar mest på att starta upp samt att flytta koraller från mitt andra kar.

Akvariet kommer att flyttas till sin tilltänkta plats om ett par månader och tanken är att jag ska fixa en sump till dess.

Har ingen vana av extern sum och har funderat lite på själva avrinningen. Box tycker jag inte om så det står mellan balkong eller endast rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser nu att det är skillnad mellan mitt kar med max spect och detta.

Kallare med detta och varmara med max spect(har 10k)

Då de är i samma rum så är det lite svårt att ställa om mellan karen.

Tyckte först att det såg lite "neon" ut i detta. Men nu när vattnet klarnar och det kommit koraller i så ser det riktigt bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ska nu in i sumpträsket. Har läst runt en massa på detta men tycker det är mest snurrigt med vad man bör välja för avrinning.

Kommer att införskaffa ett liknande akvarium på 30l som bör passa rätt bra i skåpet.

Det lutar åt en coast to coast på utsidan, men först när karet ska flytta om några månader. Då akvariet var billigt så köper jag möjligen ett till som jag tar av bakrutan på kapar och sätter tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle denna överrinning fungera?

Har tittat på lite alternativ. Fördstår att vissa kör med en inre och en yttre del ungefär så här.

Allternativet är att limma om bakrutan eller kapa ur. Är det ens möjligt att på något lätt sätt att ta bort några cm med rutan monterad?

a7abu3e7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Går inte fort fram nu. Glasmästaren på nätet gjorde bara härdat glas! så det blev dyrt. Den lokala har inte svarat än.

Nanokaret som jag beställt som sump var trasigt, inget syntes på paketet så jag såg det först senare.

Svaret från Tyskland

"Hello

please send us the tracking number of the package with the damaged tank

then we will make a damage report to UPS

shipping this tanks to your country is on your own risk

so if UPS pays for the damage, we will make a refund to your paypal account"

Inga storbeställningar därifrån i framtiden! Denna var bara några hundringar som tur var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret. "On own risk*we deliver water plants and small Aquaria up to 60x30x30"

Tur det inte var en stor kostnad. Bara väldans trist. Undrar om det går sönder många försändelser då de inte kan täcka upp lite förluster. Kanske bättre att inte skicka alls då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...