Gå till innehåll

Ny revolutionerande cirkulation från MaxSpect


greger

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet ingen dränkbar pump idag som har axeltätning, jag har svår och tro att den här skulle ha det. Inte ens torrgående pumpar brukar ha det.

/Janne

Så brukar det vara till akvariepumpar att rotorn ligger i vatten men som jag förstod texten så ligger rotorn i denna torrt, kanske min feltolkning.

"Having a direct drive motor is a more efficient transfer of kinetic energy from the motor and it also means there’s no magnetic rotor to clean or clog up, and subsequently less maintenance."

Read more: http://reefbuilders.com/2014/06/06/maxspect-riptide-pump-specifically-designed-create-gyre-flow/#ixzz3DB3mfF00

post-2555-14468934195192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så brukar det vara till akvariepumpar att rotorn ligger i vatten men som jag förstod texten så ligger rotorn i denna torrt, kanske min feltolkning.

"Having a direct drive motor is a more efficient transfer of kinetic energy from the motor and it also means there’s no magnetic rotor to clean or clog up, and subsequently less maintenance."

Read more: http://reefbuilders.com/2014/06/06/maxspect-riptide-pump-specifically-designed-create-gyre-flow/#ixzz3DB3mfF00

[ATTACH=CONFIG]118493[/ATTACH]

Oj vad tråkigt, jag som var sugen på den pumpen, nu blev det väldigt mycke kina i dålig bemärkelse. Då är det inte frågan om den går sönder, utan när den går sönder och vad konsekvenserna blir alt. vad det kostar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad tråkigt, jag som var sugen på den pumpen, nu blev det väldigt mycke kina i dålig bemärkelse. Då är det inte frågan om den går sönder, utan när den går sönder och vad konsekvenserna blir alt. vad det kostar.

/Janne

Jag har inte velat lägga sordin på stämningen men nu är katten ute ur säcken.

I Juni fick Vidofner svar från Tunze på frågan "Har ni en riptide-variant på gång?"

Svaret från Tunze var ungefär såhär:

1) Nej, för den använder direktverkande motor med axel & tätningar/packningar. De kommer gå sönder, det är bara en fråga om när.

2) Vi har gjort experiment med en liknande design, våra propellerpumpar visade sig vara mer energieffektiva

3) Den långa roterande turbinen kommer ha balansproblem och låta

4) Den är stor och ful

Nu vill ju Tunze såklart sälja sina egna grejer så detta skall tas med en stor nypa salt. Men punkt 1 fick iallafall mig att hoppa av hype-tåget och ta riptide med en del skepsis.

Den som lever får se, men jag kommer inte beställa någon innan den testats något år eller 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om Kina. Tittade på min Tunze dc-pump idag. Aggregatet: made in Kina. En polare packade upp en Ati 250 skummare, pumpen var en Jebao, alltså Kina. Så det där med Kina är vanligare än vi tror.

MEN jag har en annan polare (shit, jag har vist fler än en vän :) ) som jobbar som inköpare på Jula med maskiner. Och han säger att många leverantörer har hela segmentet från skit till proffs grejor. Problemet är bara för oss att veta vilket. Tyvärr så är inte priset alltid vägledande. Det kanske bara vem som åket Ferrari eller Skoda. :(

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om Kina. Tittade på min Tunze dc-pump idag. Aggregatet: made in Kina. En polare packade upp en Ati 250 skummare, pumpen var en Jebao, alltså Kina. Så det där med Kina är vanligare än vi tror.

MEN jag har en annan polare (shit, jag har vist fler än en vän :) ) som jobbar som inköpare på Jula med maskiner. Och han säger att många leverantörer har hela segmentet från skit till proffs grejor. Problemet är bara för oss att veta vilket. Tyvärr så är inte priset alltid vägledande. Det kanske bara vem som åket Ferrari eller Skoda. :(

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kanske lite OT men jag håller helt med din polare. Vet av egen yrkeserfarenhet att de kan tillverka allt i Kina, från totalt skräp till absolut högsta kvalitet: Företagen får vad de betalar för. Det svåra, som du också påpekar, är att veta vilka varumärken/produkter som har lägre marginaler och högre kvalitet och vilka som har större marginaler och lägre kvalitet. Att vissa kinesiska varumärken kan konkurrera med både bra priser o c h bra kvalitet beror på färre mellanhänder. Det fina med detta forum är att man kan ta del av andras erfarenheter och ha lite på fötterna när man väljer produkter.

Men sen finns det ytterligare en aspekt på detta: Vissa företag ligger i framkant när det gäller att utveckla nya produkter och föra hobbyn framåt medan andra är bra på att kopiera och pressa priserna, då man inte lagt ner år av utveckling som man måste få betalt för. Då blir det mer av ett moraliskt dilemma som är upp till var och en. Min personliga hållning är att jag försöker stödja de ledande företagen då prisskillnaden är försvarbar. Jag tycker dock att det inom saltvattensakvaristik är för ofta den inte är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på att tillverka och konstruera. Företag som lägger ut tillverkning i utvecklingsländer har oftast egen erfarenhet av tillverkning och styr underleverantören väldigt hårt för att få produkten som de vill ha den. När väl underleverantören lärt sig tillverka så kan den ju sen plagiera produkter, men det är fortfarande långt kvar till iplementera ny ideer i produkter som ska hålla vara snygga och ha kvalite.

När ett företag nöjjer sig med lösningar som en novis kan säga att det där kommer aldrig fungera i längden. Då har man från början konstruerat in en brist i produkten, då kommer man få den här typen av kritik. Som prototyp duger det, men vi vill ha en riktig produkt inget halvfärdig, för iden är tilltalande.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 20 år sedan var Lg och Samsung ett tv-märke som såldes på Ica och likställdes med ett annat lågprismärke som hette Mark. Vilka säljer mest tv idag? Så en gång skit innebär inte alltid skit. Vi har fler exempel., jämför Sicce pumpar och Tunze, samma pump. Royal Exclusive har Laguna pumpar. Så jag tycker att man ska vara nyfiken på nya grejer och inte döma ut från början, men givetvis så ska man vara kritisk.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LG hette väl dessutom något helt annat, som du säger var ett riktigt lågprismärke? På tal om Mark, så har jag nyligen gett bort en 20" tjock-tv som fortfarande fungerar felfritt efter mer än 20 års användning. :)

He he, har en Mark klockradio från 1984 som då kostade 99kr, och den fungerar ännu :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LG hette väl dessutom något helt annat, som du säger var ett riktigt lågprismärke? På tal om Mark, så har jag nyligen gett bort en 20" tjock-tv som fortfarande fungerar felfritt efter mer än 20 års användning. :)

Goldstar hette LG tidigare, namnbyte mitten av -90 talet... hadde en Goldstar tjockskärm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...