Gå till innehåll

Tips sökes. Bo och dyka på Bali.


Soder

Rekommenderade inlägg

Jag antar att det inte finns något bättre forum att fråga i:). Det mesta av det vi köper, levande eller teknik har ju Balianknytning så mina förväntningar är stora.

Ni som har varit där kan kanske tipsa om vilken del av ön man ska bo på för att få den perfekta upplevelsen. Min drömresa är att bo i en bungalow uppålad i vattnet med snorklingsmöjligheter precis intill. Ön är ju inte speciellt stor, så ge tips om var som helst på ön.

Jag ska dit i september med min flickvän och vi båda har dykcert. Resan är bokad men inte hotell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit där flera gånger. Har även en vän som bott (och fortfarande bor) där sedan mer än 10 år tillbaks.

Bali är väldigt fint och trevligt, dock inte så mycket bungalows på vatten, Bora Bora style. Vill du ha paradis, åk ut till någon av de mindre öarna som ligger utanför Bali. När ni ändå är på Bali är Tulamben ett ställe som är värt att dyka på. Beroende på när ni åker (hög eller lågsäsong) så skulle jag inte boka något boende innan, man blir så låst då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit där två gånger, endast dykt en gång, och ön är faktiskt rätt stor. :)

Första gången blev det på norra sidan av ön, nu senast i Sanur, nere i sydost, där blev det tyvärr inte av någon dykning, men det fanns dykcenter på båda ställena.

Lite bilder och info från min första resa hittar du här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43945-Menjangan-Island-Bali-Indonesien

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Bali 2 månader på bröllopsresa, men det är 12 år sedan, så mycket kan ha ändrats. Det jag kommer ihåg av dom dyk jag gjorde var att det riktigt bra vid en mindre ö utanför sanur som heter nusa lembongan. Bodde typ 3 veckor på en av gili-öarna i en liten billig (då i alla fall) bungalow. Dom öarna är vääääldigt små och jag har för mej att snorklingen var helt ok. Fanns dykcenter som man kunde åka ut med. Små båtar och korta turer.. men det var ju som sagt några år sedan nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit där flera gånger. Har även en vän som bott (och fortfarande bor) där sedan mer än 10 år tillbaks.

Bali är väldigt fint och trevligt, dock inte så mycket bungalows på vatten, Bora Bora style. Vill du ha paradis, åk ut till någon av de mindre öarna som ligger utanför Bali. När ni ändå är på Bali är Tulamben ett ställe som är värt att dyka på. Beroende på när ni åker (hög eller lågsäsong) så skulle jag inte boka något boende innan, man blir så låst då.

Vi åker i september och det är nog slutet på högsäsongen. Kanske inte så viktigt att bo i en bungalow men vill gärna ha bra snorklingsmöjligheter intill hotellet. Vilken strand tycker du man ska välja då? Om du har någon bra ö att tipsa om så är det också intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit där två gånger, endast dykt en gång, och ön är faktiskt rätt stor. :)

Första gången blev det på norra sidan av ön, nu senast i Sanur, nere i sydost, där blev det tyvärr inte av någon dykning, men det fanns dykcenter på båda ställena.

Lite bilder och info från min första resa hittar du här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43945-Menjangan-Island-Bali-Indonesien

Mycket vackra bilder Jimmy. Måste varit helt underbart där. Vilken strand var din favorit att snorkla vid då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Bali 2 månader på bröllopsresa, men det är 12 år sedan, så mycket kan ha ändrats. Det jag kommer ihåg av dom dyk jag gjorde var att det riktigt bra vid en mindre ö utanför sanur som heter nusa lembongan. Bodde typ 3 veckor på en av gili-öarna i en liten billig (då i alla fall) bungalow. Dom öarna är vääääldigt små och jag har för mej att snorklingen var helt ok. Fanns dykcenter som man kunde åka ut med. Små båtar och korta turer.. men det var ju som sagt några år sedan nu..

jag ska absolut kolla in de där öarna:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket vackra bilder Jimmy. Måste varit helt underbart där. Vilken strand var din favorit att snorkla vid då?

Vi snorklade väldigt lite på båda vår resor, men i norr så har du svart sand, vulkanaska, så vattnet blir väldigt grumligt/dålig sikt intill stränderna, så jag hade nog satsat mot de södra delarna.

De lite mindre öarna runt om ska vara mycket bättre vad jag läst mig till, men ifall ni stannar på Bali så ska stränderna på sydväst-sidan upp till vänster om flygplatsen vara bland de bättre, men har tyvärr inte varit där själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...