Gå till innehåll

Ett Blött Hörn I Solna


Rekommenderade inlägg

Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare.

Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt.

En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats).

Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm.

Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med skiss på burken.

14171323790_08c176b8d4_o.jpg

Kub 2 by sietses, on Flickr

Det var allt för nu. Vi ses!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir klar perfekt i tid tills alla acropororna är doppade hoppas jag ;) Om jag får karet beställt kanske vi kommer igång samtidigt!

Ser fram emot en kul tråd :)

Ja precis, det är ju lite tanken. Så jag har väll en sex veckor på mej att snickra ihop det=)

Spännande! Skulle också vilja ha en sån där balkong. Slipper man ha en ful overflowlåda som tar plats

Det är riktigt nice! Skönt att ha kvar all plats i skälva akvariet.

Roligt Alex! Skönt att det blir lite roligt för dig efter acrodopp och elände. Ta E N helhetsbild på karet, efter det vill vi bara ha dina fantastiska macrobilder :)

Ja det behövs kan jag säga. Motgångarna i den här hobbyn kan tära rätt hårt på intresset. EN helbild kan du nog få=)

Äntligen :)

/Björn

Ja, det va verkligen på tiden=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inriktning kommer främst rikta sej mot dom tråkiga stela pinnarna (sps), musslor och eventuellt zoanhus. Acroporor i regnbågens alla färger står högst upp på listan. Sen är jag kluven till om jag ska ha några montiporor, Stylophora, Seriatopora osv. Sen kommer jag spara några lpser som jag gillar.

När det kommer till tekniken så kommer jag använda mycket från den gamla burken men även lite nytt kommer inhandlas.

Teknik

Ljus

Ecotech radion ledbelysning som kommer kompletteras med t5. Troligen 2x24watt på vardera sidan om ledbelysning. 130watt

led plus 100watt t5:or tror jag blir mumma för koraller och det visuella.

Pumpar

Tunze 6095x2 med kontroller

Sicce returpump men kommer troligtvis bytas ut mot en Jebao DC pump längre fram

Doseringspump Kore 5th Doser från pacific sun med fem kanaler

Ato från doseringspumpen

Skummare

Bubble Magus Curve 5

Övrigt

Troligen någon typ av reaktor för fosfatmedia

Osmos 180l/dygn

Doppvärmare

Här är en bild på hur sumpen troligtvis kommer se ut.

14212753140_171490b3b0_o.png

Sump by sietses, on Flickr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Actinic och purple plus är effektrör som lyfter fram färger. Hade du åtta rör skulle jag säga 4 st B+, 2 st C+, ett actinic och ett P+.

Nu har du dessutom LED till att få fram lite effekt. Med denna uppsättning tycker jag du skall ha tillväxtrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua science duo och aqua sciene blue. Tycker det är på tok för mkt rött i coral+ röret i förhållande med 1-1.

Jag startade mitt akvarie med 6 blue+ 4 coral+ 1 actinic o ett purpe + och det såg skit ut kan jag lova...... Färgerna var skruvade och jag frångick den kombon rätt omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av åsikt att ati rören inte får fram färgerna på korallerna ordentligt. Jag kommer byta ut alla ATI rör succesivt när ekonomin tillåter Detta är från mina erfarenheter jag skaffat mig under de månader jag kört med T5. Min stylopora milca tex var inte lila med ati rör men efter jag satte i 2st AS blue blev den läckert lila samtidigt som den röda färgen kom fram bättre på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...