Gå till innehåll

Zebbes Zalt : RSM250


ZaltZebbe

Rekommenderade inlägg

8a9utama.jpg

Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här.

Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande.

Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original.

Sand

30kg sten

Test för allt

Buffer för allt

Uvc deltec 10w

Massa mat

Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsarräka

Carpetanemon, Sarcophyton + en del andra okända koraller.

Sen tidigare hade jag

20kg sten

Bangai, Frökenfisk, ett par clowner & en sjöborre

Euphyllia, xenia, kenyaträd & stjärnpolyper

Så det är rätt bra packat med sten och småfisk. Nu är det mest koraller och lite större fisk jag vill ha in.

Jag har redan nu efter en dryg vecka stött på patrull med oljud från karet. Fläktarna låter en hel del, men värst är skummaren, den är fördjävlig.

Fläktarna är ju ett mindre problem, där får det bli kullagrade kvalitets ersättare. Skummaren skall plockas ut och ses över. Har ni tips på deltec mc500 får ni gärna hojta till.

Ändrat av ZaltZebbe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en likadan skummaren i mitt rsm 250 men den låter inte mycke så förmodligen är det väl nåt fel på pumpen. Eller om det ligger mot nånstans så det vibrerar. Plocka sönder o rengör. Provkör innan du sätter tillbaka den så du kan jämföra ljudnivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft ett par MC500 och de är långt ifrån tysta. Jag har haft både gamla & nya pumpen med, den gamla tyckte jag nästan var tystare....

Ja la en tunn bit filtervadd från ena sidan, under och upp på andra sidan. Det dämpade vibrationer lite. Sedan tog jag en gammal fotoburk och fyllde till 50% med bomull. Borrade två hål i locket där jag drog in en slangstump på 5cm i ena hålet och från det andra hålet drog jag en till slang som gick till luftslangen på skummaren (ovanför vredet för lufttillförseln). Det dämpade "bubblandet" rejält.

Men tyst, det blev dom aldrig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Vart rätt dött här. Tänkte liva till lite utan att det har hänt någon märkbar skillnad. Gick lite hastigt fram i Oktober och skaffade 1 pincettfisk och en Hepatus, reslutat, Hepatusen fick pricken och såg till att hela karets fisk invånare dog inom 3 dygn. Visst man lärde sig något, kör alltid sjukhus/karantärskar samt uv-c. Fick en total depp efter detta och har bara låtit karet sköta sig självt. Har bytt vatten och så men har inte uppdaterat med invånare mer än någon korall. Detta resulterade i att jag fick en bra balans och alla fulalger blev för någon vecka sedan ett minne blott. Här kommer en liten bild85c7441a194f3ffda01fd046867c7447.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna har även börjat slå ut sina polyper på riktigt, förut var de riktigt tråkiga. Finns en korall som är lite sur och det är den lila discosoman som inte riktigt vill bli stora och fluffiga, vad kan det bero på?

Mina Discosoma bredde först ut sig rejält när nitraten började bli lite hög, så lite skit o näringsämnen i vattnet mår de bara bra av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...