Gå till innehåll

Fredrik - 1400l


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Refugium !

Eheim pump (2400l tror jag den är på ) Pumpar upp till refugium från sumpen - rinner ner till fraggkar - sedan tillbaks till sumpen

post-6037-14468933633566_thumb.jpg Ledningen som sitter fast på väggen är till refugium

post-6037-14468933633747_thumb.jpg 150w mh med 6500k lampa

Mäter 0,2 nitrat och mellan 3-7 på hanna hi736 ( 0,00-0,038 )

Använder 5dl järnremover ,som byts var 60 dag ungefär !

Matar ca:5-10 kuber +flingor+pellets om dagen ( har anthias så blir mycket matande )

10-20 stora räkor i veckan ( zebra muräna -ca 1m lång )

Rensar refugium på en 25l hink ungefär varannan var tredje vecka !

Har prövat refugium förut med caulerpa , bara chaeto i detta och 10st mangroove men dom är mest för skojs skull ,nyttan av dom är nog minimal !

Hade ett +1000l system förut ungefär samma belastning ,då körde jag 30ml vodka om dagen och massa remover !

Så är vädigt nöjd med detta - bra både för skötsel och ekonomi :)

Och podsen som bor i det ser jag som gratis mat till huvudkaret !

Dock tror jag man måste ha lite volym på det , att ha ett 30l till ett 700l kar är nog ganska värdelöst !

Att få nitrat verkar dock nästan omöjligt :( Skulle vilja ha lite mer då jag startat med ganska mycket sps fragg , och lite mer nitrat skulle nog inte skada för bättre tillväxt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tog det att få igång refugiumet? Detta satte igång en helt ny tankeverksamhet.

Startade med en liten näve , men inom en månad så var det en rejäl bit !

När jag rensar tar jag bort 1/3 och märker ingen skillnad !

Som cirkulation har jag returpumpen på 2400l + tunze 6045 (4500l )

Kört i ca:6-7 månader och kan inte komma på något negativt , skulle väll kanske vara skönt med lite mer nitrat ,men det sköter sig själv och jag har både lps och mjukisar så det lilla som finns verkar räcka för dom . ser ju att det är väldigt låga värden då milka är rosa och confusa finns det knappt en brun fläck på , men tillväxten är ok .

Så nolla verkar man inte göra , ibland så matas det inte på 2-3dagar och då mäter jag samma !

Dock tycker jag refugiumet växer igen väldigt snabbt när jag matar extremt mycket ,men kan ju vara inbillning också :)

Men är väldigt nöjd då sprit/remover blir dyrt när man har ganska mycket vatten !

Men säg att inom 2månader har man ett fungerande om jag skulle gissa hur lång tid det tog !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp av dina mangrove vid 2-3 bladveck så börjar dom förgrena sig

attachment.php?attachmentid=115991&d=1403030581&thumb=1

Ahh ok ! Tackar , har faktiskt funderat vad jag ska göra av dom ,dom har växt upp till lampan så vill inte ha dom något mer på höjden !

Men bara klippa dom rätt av , räkna 3 blad upp ?

Köpte 10st skott , går det att få till nya plantor ,av det man klipper av ?

Rotsystemet börjar också bli ett problem då dom växer enormt där ! bara klippa av dom där också ?

Har ingen koll på dessa plantor ,läste man skulle ha 1planta för 10l så jag är en bit bort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja bara att klippa av så kommer det nya grenar där man klippt. Testa på några först å sedan de andra.

Låt rötterna vara, eller vad är det för rötter?

Små små tunna eller grova pelar rötter.

För att se ska trivas bättre så bör man torka av bladen från damm och salter men även spraya plantorna med vanligt vatten då och då.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällens nöje !

Sortering av zoas :) Verkar som dessa har blivit väldigt populära senaste tiden , inte så konstigt då dom är snygga och passar dom flesta kar :)

Ska försöka få bättre ordning i fraggkaret , ska vara en sten+en fraggplugg av varje sort ! Har mest bara varit en röra en tid :(

Problemet har varit att en del sitter uppe i huvudkaret , men är bara 5-6 sorter kvar att fragga på i huvudkaret och flytta ner så ska det vara ordning !

Är uppe i 44-45 olika sorter i dagsläget , vissa standard och några lite roligare !

Mobil kamera och jag precis limmat o petat dom , så ingen vacker bild :(

post-6037-14468933635931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...