Gå till innehåll

Höstens korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 2014


Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej allihopa!

Vi vill ju gärna samla på oss så många arter stenkoraller vi kan och vi hoppas få stöd av privatpersoner genom gåvor och byten. Jag vet att koraller är dyra och växer långsamt och vi förväntar oss inga stora kolonier. Men en liten gren, 1-3cm, blir kanon. Limma kan vi göra själva. Så kolla in i ert akvarium och se om ni kan ha en liten gren att avvara, och hjälp oss att bli ett ännu bättre och artrikare akvarium!

Detta med att få tag på och att odla fler arter och större kolonier ingår i vårt arbete inför ombyggnaden av Akvariet. Inom ett år eller två kommer ombyggnaden att börja och vår plan är bla att bygga ett riktigt stort levande korallrev. Skulle vi köpa in dessa korallkolonier så skulle vi få ganska stora problem att hålla budgeten :) Så därför vill vi samla på oss så mycket vi kan redan nu och det är därför vi startat ett nytt 10000L akvarium där korallerna kan få växa till sig.

Ses på lördag!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa!

Vi vill ju gärna samla på oss så många arter stenkoraller vi kan och vi hoppas få stöd av privatpersoner genom gåvor och byten. Jag vet att koraller är dyra och växer långsamt och vi förväntar oss inga stora kolonier. Men en liten gren, 1-3cm, blir kanon. Limma kan vi göra själva. Så kolla in i ert akvarium och se om ni kan ha en liten gren att avvara, och hjälp oss att bli ett ännu bättre och artrikare akvarium!

Detta med att få tag på och att odla fler arter och större kolonier ingår i vårt arbete inför ombyggnaden av Akvariet. Inom ett år eller två kommer ombyggnaden att börja och vår plan är bla att bygga ett riktigt stort levande korallrev. Skulle vi köpa in dessa korallkolonier så skulle vi få ganska stora problem att hålla budgeten :) Så därför vill vi samla på oss så mycket vi kan redan nu och det är därför vi startat ett nytt 10000L akvarium där korallerna kan få växa till sig.

Ses på lördag!

/ David

Lite nyfiken på om ni kommer att göra en djupgående artbestämmning? Skulle vara väldigt kul att veta exakt vad det är för arter folk har i sina kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken på om ni kommer att göra en djupgående artbestämmning? Skulle vara väldigt kul att veta exakt vad det är för arter folk har i sina kar. :)

Jo, vissa arter kan vi kolla redan nu. Eller om de är kloner från samma individ eller inte. Men nu är det brist på tid tyvärr, så det har stått still lite på den fronten.

Sen är jag inte helt insatt än, det är min chef Björn som är experten inom DNA och de testerna :) (Jag hoppas på en tid framöver där akvarierna sköter sig själva och vi har tid för forskning och annat skoj) BTW är jag ledig idag om ni undrar hur jag har tid för att skriva här. ;)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi gör så här. För att "boka" eventuella platser vid avbokning så maila mig på david.sallstrom@kultur.goteborg.se och skriv att ni är intresserade av plats på föredragen om det dyker upp.

Först till kvarn gäller OM platser blir lediga. Jag skickar ett mail OM det blir lediga platser.

Vi vill självklart att alla platser används så jag hoppas ni hör av er om ni fått förhinder och inte kan utnyttja er bokade plats.

Mvh

David

Jag har PM'at och mailat David. Jag fick förhinder och kan inte åka till träffen. Två platser blir lediga.

Jag hoppas att det är löst så man kommer kunna se inspelade föredragen i efterhand.

// Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har PM'at och mailat David. Jag fick förhinder och kan inte åka till träffen. Två platser blir lediga.

Jag hoppas att det är löst så man kommer kunna se inspelade föredragen i efterhand.

// Peter

Tack för mail Peter. Jag kommer uppdatera bokningarna på museet imorgon och meddela de som står näst på kö till platser att de blivit två lediga.

Jag hoppas också det är löst :) Har blivit lovat av av kollegor som är mer kunniga än jag på teknik att det ska funka på lördag med inspelning.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det går utmärkt att byta med oss. Så länge korallen du vill byta in är infört i landet med cites(köpt i seriös butik) osv.

/ David

Är det något som måste kunnas påvisas med papper eller kvitto från inköpstillfället? För jag har en moderkoloni som är 3-4 år gammal som sig självt började från en liten 2cm's fragg, dock från seriös butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det något som måste kunnas påvisas med papper eller kvitto från inköpstillfället? För jag har en moderkoloni som är 3-4 år gammal som sig självt började från en liten 2cm's fragg, dock från seriös butik.

Nej, går du i god för att den är okej så räcker det för mig.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en trevlig introduktion till den salta biten inom organiserade akvaristikträffar. Väldigt intressanta föredrag med en del uträtade frågetecken men en hel del nya. Precis som det ska vara. Mycket bra ordnat och ser fram emot fler träffar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...