Gå till innehåll

åsikter om ca reaktor noname


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Kan någon förklara detta. Dena reaktor är till kar på runt 1100l och rymmer 3.2l (tror det är en aquamax)

Grotech hcr 110 rymmer 1.6l och är till 2000l kar.

Det är inte volymen media utan den maximala mängden kalcium per tidsenhet som bestämmer hur stort akvarium man kan ha reaktorn till, (sedan tillkommer givetvis tillverkarens "optimist-faktor")... Du kommer att behöva fylla den lilla reaktorn dubbelt så ofta som den stora...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hängde inte med där riktigt.

Om man har 3l media eller 1l media

Spelar ingen roll då? Så storleken på en reaktor har bara att göra hur ofta man måste fylla den?

Jodå det spelar roll... Men en effektivt konstruerad reaktor kanske kan tillsätta lika mycket kalcium från 1 liter media som en dåligt byggd reaktor med 3 liter media... Så reaktorns volym säger egentligen inget om hur stort akvarium den klarar, bara hur ofta du behöver fylla på media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Helt grön på detta med calcium reaktor.

Trodde bara att mer volymmedia blev mer upplöst total mängd där av vad reaktorerna klara.

Just för att oavsätt storlek löser sig median vid samma ph oavsett vilken reaktor?

Trodde bara skillnaden på bra o dåligt konstruerad reaktor berodde på hur mycket co2 som kom ut ur rreaktorn där av högre co2 konsumtion o lägre ph i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reaktorvolymen borde väl ha betydelse? Har man väsentligt större reaktorvolym så kommer man väl att få ut lika mycket löst Ca vid högre PH än vad man måste köra med med mindre volym, och därmed mindre risk för att PH i karet påverkas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del reaktorer har återvinning av oupplöst CO2 så att mer gas används istället för att skickas ut till karet, en annan lösning är att ha en andra behållare som vattnet får gå igenom innan det går ut i karet. Både den gamla aqua care och den nya hypade Dastaco kör med CO2-mättat vatten och en andra behållare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är rätt svår, det beror nog en hel del på hur mycket reaktorn skall klara av att leverera (dvs hur du belastar karet med koraller).

Jag har en reaktor med rejäl volym och den är bara klassad för 1000l så mediamängden säger inte så mycket som man kan tro.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag inte begriper. Alla reaktorer ska ha samma ph mediat löses likadant i alla reaktorer.

Har det med pumpen som snurrar runt vattnet i reaktorn att göra vad den klarar leverera.

Förstår det är en svår fråga om det hjälper så doserar jag 300ml dagligen av min balling 288g calsium clorid på 4l vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag inte begriper. Alla reaktorer ska ha samma ph mediat löses likadant i alla reaktorer.

Nej och nej... ;-) alla reaktorer har inte samma pH eller ens samma media... Vissa måste köras med finare media och andra med grovt media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen blir frågan hur effektiv reaktorn är på att lösa de mediat man har, detta styr hur mycket vatten du kan köra igenom och bibehålla funktionen på reaktorn.

Blir flödet för högt så sjunker inte ph nog för att lösa upp mediat eller så hinner mediat inte lösa upp sig ordentligt och du får ut vatten med en lösning som håller en lägre halt än önskat(det betyder även att du får mer co2 i karet).

När det kommer till vad en reaktor klarar av så får man nästan höra med nån som har en sån reaktor för ett vettigt svar, det är åtminstone vad jag fått erfara.

Själv funderar jag på o skaffa en ny lite mindre men effektivare reaktor för att förenkla tillvaron för mig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och nej... ;-) alla reaktorer har inte samma pH eller ens samma media... Vissa måste köras med finare media och andra med grovt media.

Nu märker jag hur grön jag är :) inom detta haha. Ska köra korallkross i reaktorn jag ska ha iallafall tycker det kan vara skoj att se om det påverkar utförgning. Vad jag sett på många kar är att med reaktor verkar koraller se "friskare" ut.

Kan vara inbildning dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...