Gå till innehåll

Mina fiskar dör.....


Rekommenderade inlägg

Hej

Mina fiskar dör en efter en....

Dom kan vara pigga ena dagen, sen får dom en vit hinna på kroppen och dör inom ett dygn.

Har ca 10 fiskar som dött inom 2 veckor nu. Har 3 fiskar kvar som inte visat några tecken ännu....

Kan det vara oodium, och isåfall vad ska jag göra.

Får inte upp dom 3 fiskarna som är kvar, har provat med håv och fälla, men dom är väldigt skygga.

Vill inte heller medicinera i huvudkaret.

Alla värden är bra och räkor, sjöstjärnor och sniglar och koraller mår bra.

Några förslag vad jag ska göra??

MVH Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det rätt nya fiskar som dör för dig? Mycket nytt dör för mig också men fick ett tips av Anders på zoologiskan i stan om att höja mitt kh värde det var inom ramen men lågt på så vis skulle mitt ph också höjas sänkte även tempen till 24/25 har legat på 26/27 nästan innan köpte en ny tempmätare också då den andra visat för lågt innan vet inte om detta hjälper dig men sedan jag gjorde detta och koppade in annorlunda denna gång så mår de nya bra hoppas på det bästa för fiskarna och dig mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De nya fiskarna har dragit in någon sjukdom. 1 veckas karantän räcker tyvärr inte i många fall.

Vit hinna = Oodinium eller Brooklynella kanske.

Oodinium behandlas med koppar, formalin eller hyposalinitet.

Brooklynella kan jag inte så bra, men det verkar vara formalin eller upprepade sötvattensbad som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...