Gå till innehåll

finns det några kejsare som går ihop med koraller?


rillz

Rekommenderade inlägg

Funderar på ett kejsar kar. Typ fish only. Hört mycke om att kejsar fiskar går på koraller isf vilka typer av koraller? Funkar kejsare ihop med lps typ euphyllier acans m.m ?samt går att blandat kirurger och kejsare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kejsare passar bäst i sps kar om du vill ha koraller. Pomacanthus , holocanthus är arter som sällan rör söder men älskar knappar och köttiga lpser. Genicanthus är helt revsäker , centropygme är ofta sps slaktare men det finns undantag på den arten. Sedan finns det andra arter men de har jag dålig koll på.

Självklart kan du även ha kirurger ihop med kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast centropyge har jag aldrig sett som sps slaktare men de ger sig gärna på och äter upp storpolypiga koraller som trachyphyllia, de slickar och nafsar hela tiden på sps men de skadar de inte, korallerna tål mer än man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genicanthus melanospilus har jag och bilden på hanen vvar verkligen inte rättvis.... Min hane är 13-14cm typ och är otroligt fin. Fenstrålarna på bakfenan är ett par cm långa. Att få ett ok rättvist kort på han är dock en hopplöshet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...