Gå till innehåll

Elchock!!!


Rekommenderade inlägg

Jag håller på o möblerar LS i karet och skjuter T5 rören fram och tillbaka. Plötsligt när jag doppar ner en LS, så får jag djävulska ryckningar i armen. Vet med en gång att något strömförande finns i karet. Släpper stenen o kollar runt i karet, tills jag ser att en "sockerbit" hade hamnat i vattnet!

Snabbt fram med en lång plastpincett för att lyfta ut kabeln ovan vatten.

Förmodligen inte så farligt men obehagligt!

post-2871-14468933749328_thumb.jpg

post-2871-14468933749547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att slippa sånt här som man skall använda jordfelsbrytare, det är en billig livförsäkring. Tyvärr är det lite svårt att hitta utan nollspänningsutlösning, något man ofta inte vill ha i såna här sammanhang eftersom det innebär att det inte återstartar efter strömavbrott utan att man är där och trycker på en knapp. Det är lösbart dock, det går att få till det. Och ja just ja, sa jag att man skall använda jordfelsbrytare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det som var strömförande? Förutom "en sockerbit" då alltså.

Kablaget från elektroniska donet till ena änden på T5 röret. Jag vet inte vad det är för spänning ut från donet, men det är "några" volt i all fall. (400 = ?) Obehagligt var det i vart fall.

Pratade med en sjuksyster på vårdcentralen och hon sa att eftersom jag inte hade besvär, så behövs inget EKG! Hjälpte inte säga att jag fick råd av kunniga människor på SG att jag skulle kolla EKG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på var man kan hitta utan nollspänningsutlösare?

Det är ett litet problem det. Trevligast är det naturligtvis med en färdig grunka att plugga in rätt i vägguttaget men det är ett tag sen jag såg en sån utan nollspänningsutlösare. Alltså blir det till att mickla lite. Här är pryttlar från Jula, motsvarande finns på fler håll. Det man behöver först är själva jordfelsbrytaren:

http://www.jula.se/jordfelsbrytare-ip20-25a-402147

Den är helt oskyddad så den behöver något att bo i, en sån här:

http://www.jula.se/normkapsling-403005

Riskerar man att det kommer fukt i närheten väljer man en kapsling med högre skyddsklass och muffar till kabelgenomföring.

Sen får man alltså klippa en kabel och ansluta till jordfelsbrytaren som sätts upp på lämpligt ställe. Det kan då diskuteras om detta är inom vad man får göra som icke elektriker, det kan vara lite gråzon. För min del får jag säga att har man nån insikt i el och högst en tumme per hand är det ändå bättre att göra så här än att bli grillad, oavsett vad det nu kan stå i regler. Alternativet är att ta ut en elektriker som monterar jordfelsbrytare i elcentralen men det har två nackdelar, dels att sånt folk tenderar att ta betalt, dels att det då gärna vill bli en jordfelsbrytare för allt i huset vilket innebär att uppstår det ett fel på nåt ställe så är det stopp överallt vilket kan bli tråkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför sätter man in flera jordfelsbrytare så att inte kyl och frys stannar för något har hänt med andra saker. Uttag där man kan koppla in sladd som används utomhus skall vara jordfelsbrytare på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför sätter man in flera jordfelsbrytare så att inte kyl och frys stannar för något har hänt med andra saker. Uttag där man kan koppla in sladd som används utomhus skall vara jordfelsbrytare på.

Det är naturligtvis rätt i o f s, sätta in flera brytare. Fast det finns lite problem, att sätta in såna i centralen är definitivt ett elektrikerjobb om man bryr sig om vad man får göra och det blir gärna dyrt. Sätter man jordfelsbrytare vid akvariet så har man också en möjlighet som kan vara bra, man kan sätta två stycken så att t ex en viktig pump fortsätter att gå även om det blir nåt fel med belysningen. Det kan vara en vettig försäkring om det är dyrt innehåll i karet, ställt i proportion till vad innehållet i ett saltkar kan vara värt är det småpengar.

Naturligtvis går det att göra detta med brytare i centralen också men man måste då också få separata ledningar fram till karet från de olika brytarna och det kan bli knövligt att få till.

Sen kan man ju tycka att den där lösningen med två jordfelsbrytare inte skyddar om säkringen går och det är ganska sant, jordfelsbrytaren skyddar inte mot kortslutning ordinaria strömväg, från fas till nolla. Vill man vara helgarderad så kan man använda två personskyddsbrytare, en kombination av säkring och jordfelsbrytare. Man kan ha två såna ute vid karet och då är det lugnt att nåt fungerar, dock skall det i så fall om man skall vara säker på att rätt säkring går så skall säkringen i centralen ha högre värde i A och det kräver i sin tur att ledningen till karet har nog area för att få säkras så högt. Kan bli lite pyssel men som sagt, i vissa fall är värdet i karen så högt att det motiverar en del mixtrande för att vara så garderad som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag. Däremot blir det inte tillåtet att använda lampor eller apparater i miljöer de inte är godkända för, exempelvis att använda apparater för inomhusbruk ute, genom att sätta dit en jordfelsbrytare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan hitta olika spänningar ut från donet beroende på typ, var man pillar och när, alltså drift eller tändning. T ex 3 V eller 600. Fast det är inte så intressant, det viktiga är att man kan få ut en ström som är mer än tillräcklig för att vara dödlig och det vid en spänning som är nog för att bli farlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Obehagligt! den enda gång jag fått en rejäl kyss var från ett hemmabygge ljusramp..verkar detta också vara? sockerbitar och sån skit rent ut sagt hehe..sen minnen från förr..var hos en handlare som sa att troligtvis har något blivit strömförande i detta kar..känn här! I H sa jag medans han tog min hand med tvång o la den mot karet och handen fick svag massage men kittlade lite bara..skön handlare av the old school hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...