Gå till innehåll

Egen vägg för tekniken.


Freddess

Rekommenderade inlägg

Funderar på att ta och sätta en plexiskiva bak i ett av mina tomma nano. 30x30x30 ett aquael nano 30 liter.

Såga ut en avriningskam och sätta tre skivor för att göra fack. Befintlig pump ska bli returpump. Min fundering rör hur jag bäst gör avrinningen. Ska jag såga ut en fast kam och ha en skiva jag kan dra upp och ner beroende på flöde? Eller blir det skälv reglerande om men har en fast längd? Vill ju gärna ha ner lite ytvatten med. Pumpen drar 400l/h så den bör kunna dra denna bak vägg?

Detta hade jag tänkt mig ha i. Kommer att finnas fyra fack...

1. grov svamp, ev något mer i nylonstrumpa.

2. aktivtkol ev något mer

3. värmaren

4. returpump.

Kan jag anända vanligt plexiglas? Vad ska jag måla med? Vill gärna ha den blåa marina färgen. Vad limmar jag med? Akvariesilikon

Ändrat av Freddess
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ingen BTN bakgrund. Iaf inte i version 1.0 Har nu limmat och gjort klart. Snart dags för vatten test och se att pumparna funkar som tänkt. Sedan i med sand och LS. Bilder kommer. Kommer att bli mest mjukt och några små djur i denna :)

Blev fyra fack. Ev kanske plats för en skummare. Men då karet är på 30l och kör RO vatten med silikat, fosfat och aktivt kol i filtret kanske jag hoppar skummare. Byter ju vatten ganska ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vattnet igång och cirkulerar. Inte RO men med salt i. Ska bytas mot RO. I fack ett bara en liten svamp som tar "skräpet" som kommer genom kammen. I fack 2 har jag aktivt kol,fosfat och silkat removers. I tredje facket en värmare och sist en returpump med svamp på. Bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...