Gå till innehåll

Orchides nya 300L


Orchide

Rekommenderade inlägg

Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet.

Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka.

Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör.

När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på returröret?

Möbeln blir till att bygga själv. Blir nog en vit högblank variant.

Tekniken jag tänkte använda är följande.

2 x Kessil A360WE med gooseneck

Bubble Magus Curve 5

Jebao DC 6000

2 x Jebao RW-8

Zeolite Reactor Z1

Inriktningen blir främst SPS och tanken är att det blir Zeovit metoden.

Har precis beställt sten från tyskland som jag ska bygga några revpelare med och laka ur.

Tar gärna emot synpunkter och åsikter kring teknik och kar. Blir första karet jag ger mig på att bygga själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra plan, verkar väl genomtänkt. Storlek på ytavrinning är lite klurigt tycker jag, man vill ju den ska ta så liten plats som möjligt i karet men det ska ändå gå att komma åt den för rengöring och plocka ut eventuella djur som hoppat i den. Jag körde med avrinningsbalkong "coast to coast" i mitt sista och är väldigt nöjd med det, tar liten plats i karet (iaf där det har betydelse), stor avrinnings yta och lätta att komma åt iom att den inte är så djup.

25mm som retur på en DC6000 funkar säkert bra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Angenäma problem att mecka ihop det väl ;) är det en cb 700 d skummare? Snygg bänk också mvh Ola.

Är 500 varianten.

Bänken satte jag farsan på att göra efter min ritning, blev riktigt nöjd. Dock jäkligt tung, kan nog nästan stoppa en pansarvagn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Hej, spännande med nytt kar. Sitter själv och planerar att starta mitt första saltvatten och såg att du handlat sten från Tyskland.

Kommer du ihåg var du handlade och vilken sort? Är du nöjd med det de leverade?

Jag har för tillfället grym beslutsångest. Den döda/torra sten jag hittills sett i Malmö har varit dyr och inte så jättekul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, spännande med nytt kar. Sitter själv och planerar att starta mitt första saltvatten och såg att du handlat sten från Tyskland.

Kommer du ihåg var du handlade och vilken sort? Är du nöjd med det de leverade?

Jag har för tillfället grym beslutsångest. Den döda/torra sten jag hittills sett i Malmö har varit dyr och inte så jättekul.

Köpte min sten från http://fish.aquaristic.net/Marine-Reef-Rock/

De har både plattor och stenar. Bad dock att få plattor i samma storlek så jag kunde bygga mig en platå.

Jag tyckte det var riktigt bra kvalitet på stenen och det gick smidigt att få den levererad ända till dörren för under 100:- i fraktkostnad. :)

Sedan har jag haft den i några baljor här hemma för att laka ur fosfat osv sedan i somras. Så det är ingen jättesnabb process om man inte använder kemikalier.

Resultatet blev så här.

https://www.flickr.com/photos/127321234@N08/15799039344/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...