Gå till innehåll

Regnperiod på Koh Tao


Vandal

Rekommenderade inlägg

Bokade in en resa för hösten... slutet av oktober-början på november spenderas på Koh Samui och Koh Tao, Dags att ta PADI Owcert... får se om man går vidare direkt med advancedkursen eller om man bara stannar vid OW...

Nån som varit där den tiden och vet nåt om sikten så års, några bra tips? Vi ska även försöka komma ut och fiska lite game, och man lär väl hinna med en och annan chang...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i kho tao förra året mitt i November, vädret var ok , bra sikt undervatten , fick några dagar regn med det påverkade inte alls vår resa.

vad som var bra att inte många turister som var på plats , priser var mycket billigare än hög säsong, fick bestämma på en dyk affär att jag dycker bara med en dive master ensamma eftersom vill jag fotografera , och jag fick det :) det händer inte sånt när det är hög säsong och om det händer får men betala extra mycket.

Lycka till

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Vi gick rakt på kursen :) lite jobbigt att gå in i ett klassrum när man snorklat vid hotellet... Vi bor vid Hin Wong bay... Fantastisk snorkling här, man simmar rakt in bland tabletopacros, jätteporites och enorma lobos, euphyllior och astreoporor... Fisklivet är grymt det med, foxfaces, tryckare, papegojfiskar och gyltor överallt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni är på Koh Samui så kan jag tipsa om en riktigt bra resturang som heter Horn of Africa. sydafrikansk resturang som ligger längs huvudgatan. Det är egentligen två ställen bredvid varandra. En med kött som specialitet och en med fisk och skaldjur. Rekommenderar båda men fiskresturangen är superbra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har vi haft regn, monsunen är på ingång... Men det är ingen fara, kommer ju ifrån växjö ;) ci bor i ett lägenhetshotell på östra sidan av ön, långt bort från fest och stök, i HinWong är det tyst och lugnt... Här finns den bästa snorklingen på hela ön, aldrig sett så mycket koraller så nära ytan... Nästa tur åker kameran med... Har ingen dator att lägga in bilderna med förrän jag är hemma tyvärr... Jättemusslor, gigantiska korallbumlimgar och tabletopacros i hela bukten...

Igårkväll blev vi klara med aow... Vi gav 8000baht för ow och 7000 för advanced... Dök med en engelsk divemaster, samma hela kursen och tre pers i ow, sen bara jag och sandra i aow...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite grumligt är det, men bara översta metrarna... Man får passa sig för boxjellies och tentakler... De svider till ordentligt... Men efter man kommit ner en bit är det klart och fint... På vårt djupdyk vid chumpon pinnacle såg vi massa kul, barracuda, kejsare och en spanish mackerel som trodde jag var mat... På nattdyket fastnade vi 10min med en liten reefoctopus, grymt häftigt att se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Sent ska syndaren vakna ;)

post-2947-1446893569548_thumb.jpghin wong bay

post-2947-1446893569572_thumb.jpgBlacktip vid sharkisland, enda hajen jag såg

post-2947-14468935695929_thumb.jpgNasostim vid Laem thian

post-2947-14468935696151_thumb.jpg1m sjukhusbesök som jag nästan hoppade rakt på från båten... ibland har man tur...

post-2947-14468935696365_thumb.jpgNågra tusen för akvaristen eller god soppa för thais...

post-2947-14468935696618_thumb.jpg4m tabletop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2947-14468935696888_thumb.jpgeuphyllia, ca 2x1m, rosa

post-2947-14468935697116_thumb.jpgMuräna i staghorn... nöjd med denna bilden iom att jag bara knäppte...

post-2947-14468935697348_thumb.jpgNakensnäcka

post-2947-14468935697572_thumb.jpgVissa saker ville man bara stjäla och ta hem

post-2947-14468935697818_thumb.jpgfunkar i naturen, där det finns gott om korallpolyper att äta

post-2947-14468935698045_thumb.jpger käre fotograf, som just ikväll bokade en månad i australien om ett år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...