Gå till innehåll

EHEIM Aquastar 24L


Timpin

Rekommenderade inlägg

En nygammal saltis tänkte ge sig på ett nano för första gången :) Akvariet är som rubriken lyder ett EHEIM Aquastar på 24l.

Är det någon som har kört på ett sånt till saltvatten? Belysningen som ingår kommer jag ju behöva byta, så är det någon som har tips på moddning till detta?

Tänkte varken köra med skummare eller sump, blir täta vattenbyten istället.

Innvånarmässigt är tanken till att börja med eremiter och någon räka. Kanske senare även någon goby/pistol-kombi. LPS av något slag och mycket knappar, inga SPS.

Alla råd är goda :)

Tim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått hem akvariet och testfyllt det.

Det jag behöver göra innan något kommer i är att byta belysning (nuvarande är på 7w 6500k) och skaffa en streamer.

Som streamer har jag kollat lite på Tunze 6015 (1500l/h). Är det för mycket för ett kar på 24l? hittar ingen mindre som verkar bra. Helst vill jag ha en så liten och diskret som möjligt. Jag har tänkt att ha kvar det filtret som sitter i, finns fack för biobollar + filtervadd. Vad vore bäst filtermedia att stoppa i filterfacket tror ni?

post-5193-14468933842671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på sicce voyager nanostream, riktigt små streamers, kör en sån i mitt fraggkar och den funkar bra (hittills iaf, har bara haft den nåra veckor).

Ja den såg ju riktigt lockande ut, tack :) Var fick du tag i den? hittar inte på några svenska sidor. Tror du den med 1000l/h räcker till 24l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack fr tipsen! Beställde en Sicce på Aquabob precis :) Fick räcka med 1000 l/h, har ju 200l/h i filtret också.

Funderar på att lägga till en powerLED (https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/light_marineLight_LED_blue_blue_blue) till den som sitter på nu, tror ni det skulle funka till LPS och mjukisar? Blir då tot 14w, 7w på 6500K och 7w på 25000K.

Hittade en bild på en som hade löst det på det sättet.

post-5193-14468933846164_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom pumpen från Sicce. Beställde från aquabob.se och det var riktigt snabb leverans! Nöjd med flödet, var rädd att det skulle bli för mycket med 1000l/h men flödet känns bra. Väldigt liten och behändig pump med :)

Tror jag ska ha svart solfilm på baksidan för att göra det enkelt gällande bakgrund.

9u8e8u5y.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack fr tipsen! Beställde en Sicce på Aquabob precis :) Fick räcka med 1000 l/h, har ju 200l/h i filtret också.

Funderar på att lägga till en powerLED (https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/light_marineLight_LED_blue_blue_blue) till den som sitter på nu, tror ni det skulle funka till LPS och mjukisar? Blir då tot 14w, 7w på 6500K och 7w på 25000K.

Hittade en bild på en som hade löst det på det sättet.

[ATTACH=CONFIG]116984[/ATTACH]

Det tror jag..såg på eihiems sida att de hade 3 alternativ på lampan.daylight/ dayligt/blue / blue.har de inte det valet i akvariepaketen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag..såg på eihiems sida att de hade 3 alternativ på lampan.daylight/ dayligt/blue / blue.har de inte det valet i akvariepaketen?

Jo det hade säkert gått men jag vann faktiskt detta akvarium i en tävling på DM :) Och då var det detta som ingick. Följde även med en bänk men den har jag ingen användning för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...