Gå till innehåll

Mina fiskar döden dör.


Rekommenderade inlägg

För ca 2 veckor sedan började mina fiskar dö totalt har 14 fiskar dött. Mina vatten värden anser jag vara normala.

Kan de ha dött utav att jag har bytt mat. Mina turbosar sjöstjärnor och sjöborren lever har inte märkt något på dessa korallerna mår bra.

Fått tillökning av många små sniglar tror bl.a. att det är naken snäckor. Finns det någon som har några idéer på vad jag har råkat ut för?

Har i måndags bytt ca 75 liter vatten tänker byta 75 till på fredag. De två fiskarna som har överlevt går nu i ett litet akvarium bland koraller div. sniglar mm.

Mina värden.

Sg 1,025

Temp 26,5

Ph 8,1

Kh 6,7

No2 0

No3 5

Mg 1140

Ca 335

Po4 0,54

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Symptom på fiskarna innan de dör?

Nyss köpt någon fisk innan de började gå bort?

I övrigt så skulle du nog kunna öka på KH, Ca & Mg en del. Inte farligt låga men har du lite LPS:er och SPS:er så skulle jag försökt öka på dom.

Kanske är prio 2 just nu iof...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt nya fiskar den senaste månaden. Fiskarna har varit pigga och ätit dagen innan döda dagen efter. Någon fiska som jag har sett har summit lite på sidan Gobbyn stod på botten och såg ut som om han flåsade var lila över ryggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad mäter du salthalt med? vad är den mätaren kaliberard med? dina mg, kh och ca ser ut som om att du har låg salthalt.

hur kommer det sig att du har 0.5 i fosfat och 5 i nitrat?

inget av ovanstående tror jag har dödat dina fiskar, men kan kanske vara en ledtråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad mäter du salthalt med? vad är den mätaren kaliberard med? dina mg, kh och ca ser ut som om att du har låg salthalt.

hur kommer det sig att du har 0.5 i fosfat och 5 i nitrat?

inget av ovanstående tror jag har dödat dina fiskar, men kan kanske vara en ledtråd!

Mäter med en Refractometer är kalibrerad med osmos vatten. Den andra frågan kan jag ej svara på fosfatet mättes med hanna instrument nitrat Salifert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått över en och en halv vecka sedan jag bytte foder igen och de två som levde då lever fortfarande. Hur stor är chansen att man har fått dåligt foder? Det är ca 2 - 3 veckor sedan jag bytte foder första gången då fiskarna började dö. Någon som råkat ut för liknande eller kan det bara vara tillfällighet att mina fiskar dog?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt nya fiskar den senaste månaden. Fiskarna har varit pigga och ätit dagen innan döda dagen efter. Någon fiska som jag har sett har summit lite på sidan Gobbyn stod på botten och såg ut som om han flåsade var lila över ryggen.

du bör överväga det jag sa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

även om det finns syre i vattnet är det inte säkert fisken kan tillgodogöra sig den..jag tycker det är katastrofläge o skulle gjort ett massisvt vattenbyte..orsak? övermatning och undermålig filtrering.50 procent skulle jag bytt i ett nafs..tvärstopp på utfodring i en vecka..sen 20 procent per dag veckan ut..att du fått dåligt foder vs det jag sa är inte troligt..men men,,du kanske matar med rutten fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår dig rätt så har du flyttat dina kvarvarande fiskar till ett mindre akvarium, låt dem gå,kvar där typ karantän, och låt ditt akvarium gå fisktomt några veckor.

Om du har fått med dig några parasiter eller dyligt, vid fiskköp, så dör de tillslut om de inte hittar något värddjur. Fyll sedan på fisk i långsam takt så att akvariets "biologiska samspel" hinner anpassa sig till den högre belastningen. Om du har möjlighet använd dig av ett karantänsakvarium, i längden tjänar du på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...