Gå till innehåll

Utan sump


Ingemar

Rekommenderade inlägg

jag har bra erfarenheter..sumpens största fördel tror jag att man tillför x-tra vattenvolym..med eller utan sump brukar de flesta ha streamers.synliga..om det är en issue..har man rör ner till sumpen är de synliga med..har dolda skumma hörn ljusmässigt på mitt som i mitt tycke motsvarar rör..jag kan endast se en sump som x-tra vattenvolym..ytavrinning går att lösa ändå..mitt tycke..använder mig av en diskret skummare i vänstra hörnet samt en liten filterbox i det högra hörnet..lyser på 120 av 160..hörnen är ljusskygga..apparaturen är svarta..kanske inte har ett kar som alla andra dock så dett är möjlgt..men men rör härs o tvärs är också en styggelse tycker jag..om man nu har det som en issue

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med alexcarina. Kör sump! Mycket enklare att komma åt alla olika tekniker och göra ändringar i från ursprungstanken. Om anledningen till att man vill köra sumplöst är att man inte gillar överrinningsboxen så kan man komma runt det på många smidiga sätt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig köra utan sump! Så skönt att stuva undan skummare, reaktor, media, doseringspump osv. Sen är det ju bra föe djurenatt slippa störa dem när man doserare, städar osv. Sen är det ju riktigt fullt med en skummare i sitt lilla rev!?!?

Kör sump! Du kommer inte ångra dej;)

Kan bara hålla med. Jag körde utan i mitt förra på 180 liter, ångrade mig konstant....

Den extra vattenvolymen spelar ingen roll för min del, jag ville få bort saker som skummare, doppvärmare, media m.m. från karet.

Jag har två streamers i karet nu, det är allt. Rördragningen ser man inte. Beställde svart glas till avrinningen så avrinningslådan smälter ihop med bakgrunden.

Som Alex säger, kör sump!

Edit: En till fördel med sump är att utbudet av teknik är MYCKET större och samtidigt så är den oftast betydligt tystare på köpet.

Tänker främst på skummare, men det gäller ju även saker som reaktor m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med. Jag körde utan i mitt förra på 180 liter, ångrade mig konstant....

Den extra vattenvolymen spelar ingen roll för min del, jag ville få bort saker som skummare, doppvärmare, media m.m. från karet.

Jag har två streamers i karet nu, det är allt. Rördragningen ser man inte. Beställde svart glas till avrinningen så avrinningslådan smälter ihop med bakgrunden.

Som Alex säger, kör sump!

Nej precis, tror inte någon kör det för att få större vattenvolym. Då skulle man lika gärna kunna leda vattnet till en tunna eller något

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej precis, tror inte någon kör det för att få större vattenvolym. Då skulle man lika gärna kunna leda vattnet till en tunna eller något

vert

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

nja så enkelt är det inte..man kanske kan köra ett tusen lters på andra sidan väggen som är kopplat till 200 liters visningskar? försök tänka utanför boxen alla har inte samma random shit typ..jag har det inte så kanske skulle jag hållt klaffen..om jag har rör eller något annat är som sagt mig det samma om jag får samma effekt och estetiskt rimligt..om jag har en svart skummare i ett hörn eller svarta rör gör mig det samma typ..ingen kommer tro att det inte är något naturligt där ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig blev det i alla fall ett lyft rent estetisk att slippa se skummaren i karet. Hade en Deltec MC500 som är rätt kapabel för att vara en skummare för bruk i kar.

Att karet sedan blev ljudlöst när jag kunde köra sump klagar jag inte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis går det att köra utan sump, med lite finess kan du bygga revet så att det döljer det mesta av din teknik.

Jag har själv kört ett utan sump framgångsrikt i ca 4 år, men där hade jag endast en DSB och levande sten och en tunze pump (således inte en massa teknik att gömma).

Men en sump har många fördelar, varav de flesta redan nämnts. Min rekommendation är att skaffa en sump om du har möjlighet, men låt dig inte hindras av att starta ett saltvattensakvarium bara för att du saknar en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är bättre att starta ett akvarium utan sump istället för att låta bli. Som sagt största fördelen är att gömma teknik samt att man kan sammla mer skit slam i sumpen och få bättre klarare vatten i akvariet. Jag valde att starta ett akvarium utan sump fast jag vet att jag plannerar in en. På så sätt sparar jag månader i inkörningstid i stället för att titta på ett tomt akvarium.

Jag har nu en massa prylar i akvariet pluss en extra filtreringspump med svamp som jag får vara noga att rengöra, inte snyggt men det fungerar.

Har en skummare som är lite svår att köra in vilket innebär att jag bitvis får en del mickrobubblor, vilket skulle vara ett mindre problem med skummre i sump.

Ska man starta med sump så blir det lite mer avancerat och man måste läsa på extra om detta och det finns mycket annat att ta in i början. Ett alternativ är intern sump som är lite lättare.

Sen när jag installerar sumpen och akvariet är moget så kan jag få allt snyggt samt öka belastningen lite mer.

Tycker att fördelen att gömma teknik + slammavskiljning är så övervägande så jag funderar på att använda det för mina framtida sötvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...