Gå till innehåll

Henrik.Å 375L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus.

Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar.

Så tekniken ser ut såhär just nu:

Belysning: 2st t8 med reflektorer 10000k (blir kanske en Razor r420r 300w för att kunna täcka 150cm i längd)

Pump: Tunze 6201

Skummare: Tunze mce600

Tunze osmolator 3155

På listan att köpa står också en Tunze overflowbox 1074/2, mitt gamla 100L kommer göras om till sump när fiskarna har flyttats över.

För kalcium tillförsel så har jag att välja på en Grotech tec 3 ng 3-kanals doserpump ifall jag skulle kört balling men jag har också en aquacare turbo 2 kalkreaktor med magnesiumtub och bubbelräknare så det får bli den.

Just nu så har jag sand (caribsea livesand riktigt nöjd med den!) och lite sten i karet, det är just nu fortfarande grumligt men så e det när man fyller upp med vatten först och sand sen.

post-1811-14468933788051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde precis ny belysning och det blev en Evergrow IT2120 proreef... velade lite om jag skulle köpa 1st dyr armatur (mitras) och sedan spara för att kunna köpa en till, tänkte att jag kunde ha dem sedan till en framtida uppgradering, eller om jag skulle köra en razor... men när jag hittade denna så kände jag att det fick bli den... valde till tystare fläktar (12dB). Den befintliga 2xt8 rampen sparar jag för att ha som nödbelysning ifall nåt händer i framtiden... 2xt8 är inte mycket men det e iallafall nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så till slut hänger den där... när krokarna skulle sättas i linje i taket så hade det nog varit bra att följa talesättet "mät 2 gånger och märk 1 gång" nu blev den rätt så bra i linje med karet sett från kortsidan (efter några omhäng).

Den hänger lite för högt tycker jag just nu så det blir nog till att skaffa nåt för att komma ner i höjd senare.

Ljuset är just nu på fabriksinställningen och det är blåare på bild än i verkligheten, någon discoeffekt då? svar: ja

Jag är j-kligt petig när det kommer till ljus och lite disco blir det med blått och vitt ljus som skiftar på sandbädden när vattenytan virvlar, vilket jag läst mig till på andra forum att de inte upplevt.

Men jag får se hur allt lirar med armaturen efter en tids användande, hittills så gillar jag den... känns gedigen, tysta fläktar, lättmanövrerade menyer och fjärrkontrollen, enda minuset hittills är discoeffekten mellan blåa och vita dioder som finns där om man letar efter det, som sagt får försöka sammanfatta det efter en tid, kul är det iallafall att jag fått dit den.

post-1811-14468933854439_thumb.jpg

post-1811-14468933854229_thumb.jpg

Ändrat av Henrik.Å
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 st tunze nanostream 6095 med 7095 multicontroller inkopplade, den sista stenen från det gamla karet har också hittat sin plats.

De gamla invånarna har också flyttats över successivt.

2st Pustarräkor

1st Blond Naso

2st Ocellarisclowner

3st Chromis Viridis

1st Filfisk

1st Gramma Loreto

post-1811-14468933869754_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Jag är nöjd med rampen, nästan mycket nöjd... på plussidan är att den är väldigt tyst, det känns som det är bra tryck i ljuset, lätt menysystem för att ändra mellan de olika kanalerna för färgerna, gött med fjärrkontroll också vid programmering.

På minussidan är det discoeffekten i sandbädden, det är inget man ser direkt men sitter man och tittar lite så kan man se det, men jag ångrar inte köpet en sekund, jag vet inte vilken ramp som täcker 150cm för ca 5500:- som hade varit ett bättre val för mig.

När sumpen är inkopplad så blir det dags för kalkreaktorn att kopplas in och sen stenkoraller och då får jag själv se hur den fixar det, men efter parmätningarna som jag sett så ska den fixa det.

Spannet var 700 par vid ytan 180 på sandbädden och 400 i mitten i ett kar som jag tror var 50cm högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag kör ju med täckglas för att inte fiskarna ska hoppa ut, och det har varit svårt att hantera när jag skall göra rent det i duschen för att det är glas helt enkelt, lätt att det går sönder.

Så nu är det bytt mot Biltemas plastglas som dessutom har bättre passform nu eftersom jag kan kapa det hursomhelst och det blir mer ljusgenomsläpp pga att jag kan göra lufthål för att minska kondensen, mycket nöjd så här långt.

Sumpen är inkopplad nu men har inte fått klart allting med kalkreaktorn ännu, skall köpa en matarpump innan jag kan köra igång den.

En Nyos Quantum 160 skummare är inköpt och startades upp igår, inga bilder på den i sumpen ännu bara några på paketet, så här långt känns den grym... enda frågetecknet är hur nöjd jag kommer vara med skruven för luftinställningen... det känns som att den går för lätt i gängorna och kan ändra sig själv över tid, men det återstår att se.

post-1811-1446893506655_thumb.jpg

post-1811-14468935066377_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

post-1811-1446893525426_thumb.jpg

Nu är skummaren mer inkörd och ger mig just nu en halv skummarkopp i veckan, läste på olika forum och försökte hitta information om skummaren men det fanns inte mycket.

Första tiden så skummade den över en del och det var svårt att få till bra inställningar, läste i bruksanvisningen om 3 olika justeringar 1:luftskruven 2: finjusteringsskruven för vattnet 3: grovjusteringen för vattnet.

När jag kollade på en video från tillverkaren så såg jag att de inte använder grovjusteringen alls och efter att jag ändrade på min skummare så ger den mig nu tjockt skum och är stabil i sin skumkrona, men det tog mig som sagt 2 veckor att få till det bra.

Den går tyst och det är rätt smidigt att lossa skummarkoppen, från pumpen kan jag inte höra något utan det är luftinsuget som ger ett litet blåsljud men jag är väldigt nöjd med ljudnivån, gött också att hela skummaren är genomskinlig så jag kan lugna mig innan jag plockar isär skummaren för att se om det är skit i impellern.

So far so good.

De första sps:erna har flyttat in också en röd chalice och en grön montipora confusa, som har gått i karet 2veckor nu, de har blivit ljusare i färgen och jag undrar om det inte kan vara pga fosfaten, jag mäter 000 varje gång med Hanna:s testare, jag har nu tagit ur rowaphosen och ökat matningen, köpte en eheim foderautomat så nu får fiskarna en blandning av ocean nutrition formula 1 och 2, kl 10 och kl 14 samt frystmat när jag kommit hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1811-14468935321929_thumb.jpg

Nu är färgerna betydligt bättre efter lite pillande med vitbalansen, ska bli kul att jämföra korallen på bild 1 efter ett tag i karet både färgen och tillväxten.

Tyvärr är sanden rena bedrövelsen, massor med stora korallbitar + hela snäckskal och annat som tittar upp, har beställt annan sand som skall växlas in om ett tag.

post-1811-14468935321337_thumb.jpg

post-1811-14468935321528_thumb.jpg

post-1811-14468935321724_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-1811-14468935384873_thumb.jpg

Två nya invånare fick vara med på bild, Cirrhilabrus Jordani.

En ny korall som gick att få till hyffsat på bild och två äldre invånare som jag ibland glömmer bort att uppskatta för den skönhet de faktiskt har.

Nåt som e lite surt är att cyano har börjat komma en del och det var väl egentligen lite väntat eftersom mitt kar inte är så gammalt än så hoppas jag att detta bara är en fas.

Har slutat med Rowaphos sen jag har omätbart fosfat med Hanna och korallerna har bra färg... håller ett öga på detta dock, men så länge allt ser bra ut så åker det inte i nåt mer.

post-1811-1446893538409_thumb.jpg

post-1811-14468935384297_thumb.jpg

post-1811-14468935384488_thumb.jpg

post-1811-14468935384681_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...