Gå till innehåll

Sänker ytrörelse temperaturen?


lexwin

Rekommenderade inlägg

När jag hade metall halogen, så var jag tvungen att köra både fläkt och kylare. Numera när jag har led belysning räcker det med fläkten, så en fläkt är mer effektiv än man tror och framför allt en billig lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på energiåtgången med en hästkrafts kylare! Inget bra alternativ om man värnar om miljön direkt.

Utsätt så mycket ytvatten du kan för turbulens och luft, streamers och en liten fläkt räcker oftast långt.

Täckglas och liknande håller kvar massvis med värme, att bara luckra upp på en sektion med täckglas gör susen.

Om du kan skapa ett tvärdrag vid akvariet så gör det susen, men se upp, det är ett fantastiskt sätt att kyla ner akvariet till katastrofalt låga temperaturer om vinterhalvåret.

LEDar genererar mycket mindre värme än T5 och metallhalid, som nämnts ovan. En del stänger t.o.m. av sin belysning under dygnets varmare timmar.

Ett par graders förhöjning under ett par dagar bör inte skada dina djur, såvida inget annat är på tok med värden o.dyl.

Stäng av värmaren helt eller sätt den mycket lägre under sommaren.

Lycka till och prova dig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt att jag säger emot Hermanbrute, men det kan vara illa att stänga av skummaren under varma dagar..

Ett av problemen med varmare vatten är att det minskar vattnet förmåga att ta till sig gaser, bl.a. syre.

Skummaren hjälper till med syresättning av akvariet.

Hur många Watt är en skummarpump på?

En Kcal, (kilo)kalori krävs för att en liter med vattens temperatur med 1 grad. 1Kcal=1.163Wh Så ta min skummare med 17W ger c:a 15Kcal, om jag har dryga 450l vatten, då måste skummarpumpen gå i 30h för att höja tempen med en grad i karet.

Personligen så hade jag låtit skummaren gå hela dagen, ger så pass liten skillnad ändå.

Hoppas att mitt resonemang inte ställer till det för mig själv bara:P

/Oskar

Ändrat av Bekolsyra
Glömde nämna en sak.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh...

håller inte locket till RSM130 kvar en massa värme? Kan man köra med öppet lock?

Själv så har jag plockat bort sidorna till sumpen och har mera öppet i allmänhet för att få ner värmen. Har en lite fläkt som snurrar i sumpen dessutom för att kyla ytterligare.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! Kul med så mycket svar och tips. Kör jag båda smålocken öppna och den extra kylfläkten som finns till RSM så håller det sig vid 27 strecket men förstår att det kommer vara tufft då det är varmare än så i lägenheten tidvis och väderleksrapporterna varnar om att det kan bli värre.

Utsätt så mycket ytvatten du kan för turbulens och luft, streamers och en liten fläkt räcker oftast långt.

Tack för svar på min egentliga fråga. Nån mer som håller med om att detta hjälper? Just nu har jag ingen ytrörelse mer än avrinningen men kanske skulle testa att rikta om pumparna och se om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Japp nu är det varmt. Jag kör med täckglas men har riktat om streamern mot ytan, skummaren kör jag just nu dygnet runt. Tempen var igår kväll 28 grader. Dunstar ca 1.5 - 2 liter vatten/dygn. Jag har en tunze 9002 skummare, led belysning och klarar mig förtillfället bra! Rumstemperaturen i lägenheten försöker jag hålla nere med hjälp av korsdrag. Men visst är det varmt.

mvh / ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar på min egentliga fråga. Nån mer som håller med om att detta hjälper? Just nu har jag ingen ytrörelse mer än avrinningen men kanske skulle testa att rikta om pumparna och se om det hjälper.

Man bör tänka på att de flesta pumpar man stoppar i, mer eller mindre bidrar till ökningen av temperaturen (beroende på deras konstruktion osv). Men om jag förstår dig rätt så kan du öka rörelsen på ytan genom att rikta om redan befintliga pumpar, vilket kommer att hjälpa till med att hålla ner temperaturen. (Många bäckar små)

Tänk dockpå att om du ändrar rörelsemönster i vattenpelaren så kanske vissa koraller, anemoner kommer att bli missnöjda osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...