Gå till innehåll

LED-belysning Zetlight ZT6600 / Razor


Snapper

Rekommenderade inlägg

Sorry för sen uppdatering av tråden! Istället för att hänga upp nya rampen över karet o testa alla finesser, så blev det med kort varsel istället en långhelg i Göteborg med familjen för tre veckor sedan.

Väl tillbaka så märkte jag att det inte stod rätt till i karet. De flesta koraller hade börjat blekna, cyano var på gång mm. Till slut (efter att ha doppat fingrarna i karet) hittade jag boven i dramat, en dysfunktionell trasig doppvärmare...:smiley13: Vet inte vad den läckt ut för skit i karet, men har gjort rejält vattenbyte o kört aktivt kol. Har förlorat en del Acans, Montis, Acros, Euphyllia mm och det är nog inte över ännu. Är många rejält blekta koraller som inte bestämt om de ska ge upp ännu... Sedan har även alla småkräftdjur o andra kryp utplånats helt, så fokus har tyvärr inte legat på nya rampen som jag hade hoppats.

Men för en vecka sedan tog jag bort två av mina fyra Razors o ersatte dem med Zetlighten så jag har hunnit testa den lite. Jäklarns vad gött ljus den har!! Helt annan fyllighet så har ni möjlighet så försök hitta någon som har den så ni kan se det IRL. Helt annan fyllighet o färg på de flesta koraller & blåljuset på kvällen framhäver fluorescerande koraller vilket jag tidigare saknat. Inte bara korallerna gillar rampen utan även fiskarna föredrar ljuset från Zetlighten. Bla mina Squamipinnis o elddvärgkejsare är såå mycket snyggare i färgen och av någon anledning håller sig fiskarna sig nu helst på Zetlightsidan av karet!? Häftigt! (funderar på om det är att för att de tycker de är snyggare i det nya ljuset eller för att det är behagligare/ mindre stressande för dem?) Någon undrade tidigare i tråden om discoeffekt, och det är inget som märkts överhuvudtaget utan jag upplever det som ett väldigt jämnt och behagligt ljus. Smidigt också att kunna sitta med fjärrkontrollen i soffan o ställa in rampen! Å blixtfunktionen i all ära, men molnfunktionen var faktiskt oväntat läcker och gillades direkt av hela familjen, alltid kul med lull-lull som uppskattas av mer än en själv ;-).

Så bara riktigt positivt så här långt med rampen, och dilemmat nu är att jag snarast vill ha en ramp till, samtidigt som jag behöver köpa en hel del nya koraller för o ersätta de som dött och blekts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes!!! Då har jag äntligen varit på Activa och hämtat min efterlängtade Zetlight zt6600! Har bara hunnit packa upp den och tagit några mediokra bilder och en urusel dito med telefonen :) Men hoppas komma med lite mer godis (och då bättre bilder) i helgen när jag hunnit testa den lite mer. Känns som en riktigt gedigen kvalitetsramp. Kul! Så här sitter man nu och tittar på en LED-ramp med ett fånigt leende som bara vi lätt störda tekniknördar får när vi hittat en ny spännande pryl... I'll be back!

vad kostade din zt6500??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

armaturen ser exakt ut som en TMC V2 iLumenAir

Vet, jag kollade upp detta innan jag beställde min zt6600 ramp då de ser likadana ut. Om jag fattat det rätt så när TMC fick agenturen för Zetlight så körde man den under eget namn, dvs V2 iLumenAir och ändrade också (tyvärr, för de som bor i England) innehållet till det sämre enligt de flesta (kass för saltvattensakvaristen, men kanske bättre då för sötvatten??!). Mindre kräm, inga blå Cree, inga Violetta (410-420), och inte samma vita. Dvs ljuset från en V2 iLumenAir 900 är inte jämförbart med zt6600 mer än till utseendet. Hade själv inte haft minsta intresse att hänga en V2 iLumenAir över mitt kar med tanke på skillnaden i spektra. Sett stor frustration på något forum för de som genomskådat detta och försökt importera den "riktiga" Zetlighten till England men i flera fall fått kalla handen pga TMC's agentur. :smiley24:

Finns lite mer att läsa här om Zetlight TMC Maxspect mm: http://aquarium-digest.com/page/4/#maxspect

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har svårt att hitta rätt angående info om man vill koppla ihop 2 ramper gällande mått.

Mitt kar är 160cm, jag vill beställa 2 ramper. Vad jag förstår så är 1 ramp 69cm lång, 2 ramper blir då 138cm.

Jag ser inte hur koppling mellan ramper kan se ut och hur mycket det bygger etc.

Är det någon som har sett detta, eller ännu bättre har det redan?

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Vad jag förstår så är 1 ramp 69cm lång, 2 ramper blir då 138cm.

Jag ser inte hur koppling mellan ramper kan se ut och hur mycket det bygger etc.

På kortsidan av rampen är det ju två hål för benstativen. Sätter du en rundstav med motsvarande diameter i hålen så bör du kunna koppla ihop två ramper (då inte den sidan som har strömkabel) utan större problem och det skulle då bli 138 cm. Dock blir ir mottagaren för den blå ledlisten lite svårtillgänglig då, så det skadar nog inte med 1-2 cm luft emellan ramperna. Går givetvis att sätta ihop dem på vilken kortsida man önskar och med bara några centimeters mellanrum mellan ramperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Snapper :-)

Absolut går det att fixa med stav av samma diameter som originalet, jag trodde att det fanns något färdigt kitt för rampmontage som samtidigt fixar master/slave-funktion.

Man kan kanske vända de så att båda manöverpanelerna hamnar ytterst så man kan erhålla mindre mellanrum mellan armaturerna.

Nu är det nära beställningsdax....och då inser jag att det finns en ny modell ZT6600-A som skall vara s k APEX ready. http://www.zetlight.com/index.php/products.html?id=74

Hittar den dock ingenstans till salu än.

Vad jag förstår så bygger APEX på 0-10V diimmning, vilket också GHL gör.

Tycker ni att det är värt att vänta på den funktionen (har dock inga planer att skaffa GHL/APEX närmaste året tror jag om jag inte köper det begagnat)?

(kluven)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pacific Sun var för oss både ett lyft och en liten besvikelse! Extremt svårt att förstå hur allt fungerar! För att inte säga skitdålig information i instruktionsböcker som inte speglar versionerna till fantastiskt dåligt förklarat över vilken mjukvara som passar till vilken lampa! Utöver det ingen bra bild på baksidan där man får en förklaring till var man ska koppla in sladdarna! På baksidan finns även en knapp som inte förklaras på ett förståligt vis! Vet fortfarande inte vad den är till! Sen saknade vi styrning av enskilda LED grupper! Finjustering finns men då går det på allt! Inga dynamiska Soluppgångar från öster till väster, ingen blixtfunktion. Annars ett enormt snyggt ljus! Kanske är lullull funktionerna något man inte använder sig av i längden men märkligt att de inte finns! Att tillägga är även att rampen är bucklig i fläktspjällen vilket man kanske inte hade önskat sig för 14 000:-? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Snapper :-)

jag trodde att det fanns något färdigt kitt för rampmontage som samtidigt fixar master/slave-funktion.

det finns en ny modell ZT6600-A som skall vara s k APEX ready. http://www.zetlight.com/index.php/products.html?id=74

Har inte hundra koll på detta men tror inte det finns något färdigt rampkit för att fysiskt montera ihop två eller flera ramper. Däremot ska det finnas ett Zetligth styrsystem för upp till fyra ramper (Zetlight Controller ZN1004). Vad gäller Apex+ så finns det en ny dyrare modell på gång någongång framöver (i alla fall i USA) som är APEX+ certifierad, och sedan den vanliga modellen som lär vara APEX Ready (men nog inte certifierad) http://www.3reef.com/threads/up-close-with-the-zetlight-q-maven-led-fixtures.149709/. Skillnaden är väl att med den förstnämnda kan man styra lite fler funktioner. Läste på något US forum att man lär kunna uppgradera till Apex+ från standardmodellen om man vill framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering som lovat, efter att ha haft min Zetlight zt6600 igång nu drygt en månad. Har pillat lite med att finjustera de fyra olika kanalerna så ljusbilden passar min smak o tycke för dygnets olika delar och tycker det blir om möjligt ännu bättre :) o ger riktigt "goa" färger på fiskar o koraller. Blixtfunktionen blir kanske mest att man flashar med när polare är på besök :smiley16:-åska. Däremot är molnfunktionen minst lika poppis fortfarande och uppskattas dagligen av alla här hemma, vilket oväntat inneburit att frun i huset för första gången flaggat för ekonomiskt stöd till hemmarevet och då till köpet av en zt6600 till. Yeeeees!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Zetlighten ligger ff omonterad dessvärre, mkt spänd o se hur det blir, har jag tur kanske tom blir montage ikväll/imorgon!

@Snapper. Kommer du köra båda över samma kar eller två olika? Kollat efter lösningar hur man kan länka ihop 2st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Snapper. Kommer du köra båda över samma kar eller två olika? Kollat efter lösningar hur man kan länka ihop 2st.

Jepp, kommer köra båda över samma kar. Har tänkt att bara koppla ihop dem med rundstänger av samma dimension som stativet. Bör funka bra :) Har inte hunnit/orkat testa med båda zt6600 ännu då jag rev ner mitt rev för någon vecka sedan då jag tänkte testa en ny scape jag varit sugen på ett tag. Givetvis gick det åt grymt mycket mer revepoxy än jag räknat med (såklart), men får en ny laddning i veckan som förhoppningsvis räcker till så jag kan få färdigt i burken. Så hoppas kunna visa lite bilder på både belysning o rev när det är färdigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...