Gå till innehåll

Hur svårt är det att borra i glas? Samt hur stort hål flör 720?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Sitter i valet och kvalet om jag ska borra för en sump eller ha en överrinningsbox. Är lite orolig att jag ska ha sönder akvariet om jag borrar. Det är ett lite äldre 720. Tänkte nu höra av er som borrat hur svårt det är att borra utan att ha sönder glaset?

Vill helst ha hål i botten för att slippa ha rör på utsidan av akvariet, men det kanske finns andra anledningar att istället ha på sidan?

Tänkte även höra hur stort hålet bör vara? Tänker mig att ha ett bredare (40 mm?) rör som avrinning och ett mindre (12 mm? 20 mm?) till inlopp i själva akvariet.

Blir det tokjobbigt har jag ett 600 liters som är redo med sump :). Tror dock månfiskarna uppskattar 200 cm framför 150 cm längd då det blir ganska trångt med all sten som ska in i 600 l. Och tänkte i så fall köra ett hörn med koraller och revpelare runt röret så det döljs i 720.

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra 40 mm primär och 32 mm som sekundär. Retur beror ju på hur kraftig returpump du tänker köra med.

Det är inte svårt. Köp lämplig diamanthålsåg på ebay.

Tricket ligger i att få det att inte flisa upp sig på undersidan. Jag gjorde därför två mallar för att kunna borra från bägge hållen och få dessa två hål koncentriska.

Sen är det bara att se till att kyla/smörja med vatten - enköast om du kan vara där du kan ha någon som hjälper dig med vattenslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett ganska enkelt trick att få hål i kar är ju att faktiskt be glasmästaren att göra det... dom är ju proffs på glas. dom bör även ha de rätta verktygen.

alternativ som funkar bra i min lilla stad är faktiskt att låna verktygen av glasmästaren själv har jag vid ett tidigare tillfälle lånat en liten pelarborr med glas skär och det gick förvånansvärt bra att borra de 3 hålen jag behövde.

om Glasmästaren ska borra kolla om dom ger dig ett fast pris eller om dom tar per timme .... det kan rusa iväg ganska häftigt om dom gör det per timme.

dessa glasborrar blir ganska dyra speciellt när dom kommer upp i storlek och jag gissar att det är inget du kommer använda så ofta.

Med vänlig hälsning Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske jag vågar då :). Min tanke var också Ebay, men var lite orolig att de ej håller måttet. Men om fler köpt där kanske jag inte behöver vara orolig över det.

Det vore i så fall om man kunde få hem en glasmästare, för att ta in ett 720 blir ganska bökigt och dyrt då jag varken har en väldigt lång bil eller dragkrok. Men går ju att höra om de kör ut.

Tror jag har nåt gammalt trasigt akvarium som skulle kunna testborras, är väl lika bra att göra det :).

En vattenslang låter som en bra idé, bara att lyfta in det i duschrummet. Om man borrar från båda sidor, ska man då borra underifrån som det står, eller är det bättre att vända på det?

Vet ej flödet, måste kolla upp det med :).

En annan sak; om jag vill ha 40 mm rör tex, ska bitset vara 40 mm eller något större? Eller slipar man upp så röret kommer igenom om det skulle vara på marginalen?

Många frågor :)

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör dimension är stort beroende av vilket flöde du vill ha. 40 mm och 32 är väldigt grova rör. Det kan du ha ett högt flöde genom, 6000 liter i timmen är inget problem. Men behöver du ha så starkt? Om du nöjer dig med 600-2000 liter i timmen istället så är 25 mm rör ett bättre alternativ. Det går nog köra starkare än 2000 med utan bekymmer.

Det blir en onödig extrakostnad på rördelar och så med grova storlekar, det blir även svårare att dra. Dock är det inte dumt att göra evakueringsröret lite stort som kanske 32 eller 40 mm för att få en garanti på att inget kommer och sätter igen det. Men "hävert" röret behöver du bara det du behöver. Med billiga kranar blir det mest bökigt att ställa in flödet med så grova rör. Det är iaf min erfarenhet(har 32 rör).

Här i Skövde blev glasmästaren likblek då jag nämnde hål, borr och akvarium i samma mening men om glasmästaren kan hjälpa så kör på.

Annars är det lätt att borra som de andra säger. Tänk inte borr utan tänk istället att du slipar upp ett hål i glaset. Borra ovanifrån med, där du använder maskinens egen tyngd. Du ska inte pressa ner maskinen, då kan du få spänningar i glaset som gör att det spricker. Iofs osannolikt med ett 720 men tillämpa ändå principen. Jag har borrat från sidan någon gång på frihand och det är en mardröm, underifrån är inte att tänka på. Speciellt då det kommer flyga ner flytande glasdamm. Ovanifrån är bäst :-) det är nog ganska svårt att borra från båda sidor med även om det ger bäst resultat.

Öva lite först så kommer det nog gå bra :-) Så får vi se lite riktigt glada fiskar sedan.

Angående storlekar så kollar du hur stora hål genomföringarna ska ha. För mig så krävde 32 mm genomföring 42 mm hål, och 25 mm genomföring 35 mm hål. Oftast ca 10 mm större. Men det undersöker du när du valt genomföringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att ha själva inloppsröret inuti avrinningsröret, men det kanske är bättre att borra två separata hål? Ja, bra fråga hur starkt flödet måste vara :). Får kanske skapa en planeringstråd istället. Ska mäta mitt avrinningshål till 600 l-burken imorgon (står hos föräldrarna, de är superglada över det ;)). Tror det är ca 40 mm, så tänkte att det kanske borde vara samma. I det ligger det lilla röret i det stora.

Hehe, låter ju så där lagom lovande om en glasmästare reagerar så :).

Om du har 32 mm, hur stort akvarie är det då?

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se någon anledning att ligga på väldigt låg cirkulation. Att omsätta volymen 5-10 ggr per timme tycker jag känns lagom, så i ditt fall 4-8000 l/h.

Jag har ett 800 l och kommer att köra med en 6000 l pump. Mes lyfthökden så borde den flöda strax över 4000 l.

Kör just nu med en liten tunze

Returpump som ger 2400 l. Allt funkar och skummaren gör sitt jobb. Ska bli intressant att se om det blir skillnad med den andra pumpen.

Vidare ser jag inte heller någon anledning till att ha rör i underkant. Med en bra strypventil (kniv eller menbran-typ) så ser jag ingen större anledning att inte köra 40 mm i ditt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och när du säger 40 mm, är det med ett rör i eller utan då? Blir ju ganska stor skillnad :). Tänkte ta pumpen som sitter i sumpen för 600 l, ska se hur stark den är. Det är en av de starkare Eheim, köpt för ca 10 år sen.

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inge hur du ska få

Till dubbelrörslös ingen. Du måste nästan kunnaa strypa avrinningen för att få till en tyst lösning.

Det normala är att man har ett primärt rör medstrypning och sen en reserv som är lite klenare.

Sen retuen som ett treje rör. Tre hål mao om du knte tar returen över kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig ha ett reserv rör som är klenare en primärröret. Lika stort eller större. Blir det stop i första röret så ska ju reservröret klara allt flöde.

Flödet mellan sumpen och karet skulle jag säga att det är skummaren som får bestämma. Ha lika mycket flöde som skummaren flödar. Större returpump bidrar ju bara till högre elräkning, dyrare i inköp, mer värme i karet och mer oväsen. Jag kör med en 4000l/h pump idag till mitt 600L kar. Kommer att minska ner flödet till nästa kar som blir lite större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig ha ett reserv rör som är klenare en primärröret. Lika stort eller större. Blir det stop i första röret så ska ju reservröret klara allt flöde.

Flödet mellan sumpen och karet skulle jag säga att det är skummaren som får bestämma. Ha lika mycket flöde som skummaren flödar. Större returpump bidrar ju bara till högre elräkning, dyrare i inköp, mer värme i karet och mer oväsen. Jag kör med en 4000l/h pump idag till mitt 600L kar. Kommer att minska ner flödet till nästa kar som blir lite större.

Om man ligger på 40mm ska det ju mycket till för totalstopp - 50mm för sekundärwn skulle kännas groteskt.

Sen så kommer ju skummaren aldrig att processa allt vatten om du kör med en vanlig lösning där skummaren står fritt i sumpen så som de flesta skummare är byggda för. Min tanke är att ju skitigare vatten (dvs relativt hög genomströmning) desstå bättre skummar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar :). Har nu varit hemma hos föräldrarna och tagit mått mm, röret till 600 liter är 50 mm, och går då ett returrör i detta, se bild nedan.

post-7902-14468933890259_thumb.jpg

Till detta var det kopplat en Eheim (kommer ej ihåg vad den heter nu bara för det, men den pumpar upp ca 2200 l/h). Den borde alltså gå att använda även till mitt 720? Min anledning till att bara ha så lågt flöde är att jag helt enkelt redan har en returpump så jag slipper att köpa en ny. Frågan är nu om jag skulle ta efter denna lösning, eller borra två hål, alternativt köra returen bakom allt.

Har ingen skummare till det än, får nog tålmodigt vänta tills jag hittar en vettig begagnad som det ser ut just nu :)

Mvh Helena

post-7902-14468933890112_thumb.jpg

Ändrat av Boerboele
Glömde en bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...