Gå till innehåll

Tropic Marine Trippelbuffer


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nån som använder TM trippelbuffer?

När jag öppnade min nya burk så var pulvret väldigt klumpigt. Enda sättet att få ut måttskopan var att hälla ut (eller rättare sagt lyfta ur den cylindriska klump som allt bestod av) och mosa sönder det.

Jag har fattat det som att man kan tillsätta det direkt i akvarievattnet, är det korrekt?

Jag pytsade i lite i sumpen men det löste sig inte på bra många timmar, utan det flöt omkring i burken som vita partiklar. Kändes inte helt 100. Testade även att lösa upp lite pulver i RO vatten men det gick i princip inte att lösa allt.

Trodde att konsistensen skulle vara som bikarbonat...

Ska det vara så här, eller kan den ha dragit åt sig fukt?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis samma som du.....fick lov att ta ut pulvret först som var som en cylinder och mosa sönder det....

Det är nog väldigt hårt packat, för då man hällde tillbaka så rymmdes inte allt, vart kanske 4dl som jag fick he i en annan burk....

Akvariebutiken sa till mig att det var bara att tillsätta i karet direkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Köp bikarbonat, man kan få tag i det för en billig penning sen så tar man 200g av varje kilo man har köpt och lägger i ugnen 200° 15min , då har man fått natriumkarbonat. blanda detta med bikarbonaten så har du fått en bra buffert, mycket billigare än TM färdiga och pengarna du har sparat kan du köpa något annat för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp bikarbonat, man kan få tag i det för en billig penning sen så tar man 200g av varje kilo man har köpt och lägger i ugnen 200° 15min , då har man fått natriumkarbonat. blanda detta med bikarbonaten så har du fått en bra buffert, mycket billigare än TM färdiga och pengarna du har sparat kan du köpa något annat för.

Så jag köper ett kg bikarbonat, in med 200 i ugnen o sen blanda det med kvarvarande 800 g bikarbonat?

Säljs bikarbonat billigt i livsmedelsaffärer?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar med var man kan få tag på bikarbonat, kanske finns på odal/lantmännen/vad-f*n-dem-heter-nuförtiden?

men om det även är spårämnen med i triple buffer, klarar man sig bra utan dem om man kör bikarbonatvarianten?

edit: såg inte svärds inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hade en undran om denna hemmagjorda buffer: Jag har ett PH 8.4 o kh strax under 6. Då jag buffrar med något som höjer båda KH o PH så höjs väl PH för mycket? eller sjunkar PHt då KHt stiger o man åtgärdar det samtidigt med natriumkarbonatet som man tillverkar i ugnen?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ja kan säga så kan ja bara jämföra med mitt gamla aquatic nature KH+ med tropic marins tripple buffer... när ja körde KH+ från aquatic nature, så var ja tvungen att tillsätta det varje dag, det gick alltså upp och ner hela tiden..

med tripple buffer så håller det sig i samma nivå i mitt kar upp till 2-3 dagar.

istället för att det svajar hela tiden upp och ner... så därför gick ja över till tripple buffer. ska även testa deras pro-reef salt också så fort reef crystal saltet tar slut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...