Gå till innehåll

Hjälp! Grumligt vatten


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tjena! Vaknade upp till denna syn.

post-7950-14468933872556_thumb.jpg

Egna misstankar:

Alla koraller (som jag kan se) ser hyfsat normala ut förutom mina två LPS:er. De ser ut att ha fläkt ur sig hela sitt innanmäte såhär:post-7950-14468933872779_thumb.jpg

Plockade bort lite caulerpa från en sten, kan de ha fått den att flippa?

Osmostanken var slut så kört utan skummning i nån dag.

Värden:

S: 1.0265

Temp: 25.1

kH: 7.85

Mg: 1260

Ca: 425

Fiskarna verkar må bra.

Vad göra? Alla tips mottages varmt. Jag börjar med ett vattenbyte iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag hade gjort vattenbyten. ett antal stora byten. typ 25-50 %.. (beroende på hur kaxig man är ... vet inte jag har varit framgångsrik med 50% iga byten..)

men försökt bytt ut ordentligt med vatten idag, och sen imorn. för att se om det fixar sig.

Vet inte om du fått någon polyp bailout på dina LPSer eller vad...

Har du haft mycket caulerpa... när man får låga näringsvärden kan de få för sig att det är dags att stämpla ut.... då släpper de ut en massa ägg och grejer i vattnet... för att försöka hitta ett annat ställe i havet med mer näring?

Hur som. jag hade hjälpt mitt akvarie med vattenbyten. vad än som hänt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du haft mycket caulerpa... när man får låga näringsvärden kan de få för sig att det är dags att stämpla ut.... då släpper de ut en massa ägg och grejer i vattnet... för att försöka hitta ett annat ställe i havet med mer näring?

Inte mycket alls, såg en liten gren bakom en korall som jag rensade bort igår lite klantigt kanske.

Jag hade gjort vattenbyten. ett antal stora byten. typ 25-50 %.. (beroende på hur kaxig man är ... vet inte jag har varit framgångsrik med 50% iga byten..)

men försökt bytt ut ordentligt med vatten idag, och sen imorn. för att se om det fixar sig.

Jo, skall nog gå på det. Hittils har jag inte letat fram tillräckligt stor behållare för att kunna göra ett större än 10% men fixat det nu och producerar osmos.

Allt ser mycket bättre ut nu. Alla invånare inräknade och vattnet har klarnat upp avsevärt. Nu med blåljus ser man nästan inte att det är grumligt.

Man märker om man tittar på det levande att allt inte är riktigt som vanligt men ingen visar tecken på att må dåligt. Den här killen trodde jag ju det var helt ute med men ser ju nästan återställd ut.

post-7950-14468933876627_thumb.jpg

Mycket klegg i skummaren så misstänker att den gjort det stora jobbet, bildas även mycket skum i avrinningen och ytvattnet i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat!. det ser ju fint ut nu.

Om allting ser bättre ut, så verkar ju det inte varit så farligt det som kommit ut i vattnet... så då kanske du kan slappna av med vattenbytena jag rekommenderade. Likväl så länge som det inte ser ut som vanligt kan det vara bra att fortsätta. Det brukar sällan skada med vattenbyten. antaget man har ett bra salt och mäter salthalten bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...