Gå till innehåll

Bästa snorkling


Mia L

Rekommenderade inlägg

Jag ska fira att jag blir äldre i jan-feb och skulle verkligen vilja åka till ett ställe där det är nära till snorkling och fina koraller. Någon som har något förslag? Helst skulle jag vilja bo vid ett korallrev så jag bara kan gå ut när jag känner för det, och inte störa andra med min obsession :)

Kom gärna med förslag på både land, ö, hotell m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var för några år sedan i malaysia på ön langkawi meritius pelangi hette hotellet. Det klart finaste landet i sydostasien. Det fanns utflykter till allt möjligt så det finns mycket att sebbåde över och under. Då jag var där var det tydligen invasion av maneter som brändes utav satan så man fick se sig för.

Underbart och värt alla bränmärken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maldiverna. Ön Villamendhoo, resortet är det enda på ön. :) 900x300 meter sand, sand, sand... du använder inga skor så fort du stiger av flygplanet som landar ett par hundra meter utanför ön, sen tar du på dem igen när du åker därifrån.

Varje rum/bungalow har sina egna solstolar, så ingen fara att någon snor dem från dig, du bokar bäst med all-inclusive så slipper du tänka på pengar under din vistelse.

Dykcentrat hjälper dig och kör ut/kör hem utrustningen från de i- och utstigningsplatser du planerat. Du kan ta dykcert ifall du vill, eller så snorklar du bara, vilket du än väljer så är det fantastiskt rev runt i stort sett hela ön. Kvällstid kan du se muränor, haj och rockor simma in på decimeter djupt vatten och jaga småfisk en liten bit från stranden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår ön BUNAKEN, massor med rev runt hela ön. Ligger utanför staden Manado på Sulawesi (Indonesien). Detta område tillhör världens artrikaste vatten vad gäller fisk o. koraller. Ön tillhör en nationalpark, så allt är orört. Till Manado kommer du via Kuala Lumpur, Singapore eller Jakarta med t.ex. Lion air, Air Asia eller Silk air. Vi var där i feb.- mars för några år sen. Bodde hos en holländare som har "Bunaken Village" 8 bungalower o. 2 singelrum, litet dive center, liten pool och en restaurang med bar allt bara ett par meter från mangroven o. reven. Om du vill hämtar dom dig på flyget eller i staden. Det är all incl. buffe´. Här kan du när som helst: Snorkla ut direkt på revet, titta in i fiskarnas egen barnkammare mangroven eller åka ut med någon av deras båtar . För en mycket rimlig peng åker du till vilken ö eller vilket rev du vill, mitt emot resorten ligger en liten underbar ö som heter Siladen med långa stränder,o en ö med en stor vulkan (Tua). Nämnas kan ju också att ön Bunaken är bilfri så man går, cyklar eller åker packemotorcykeltaxi till byn eller stränderna på andra sidan. Vid lågvatten blottas korallrevet framför resorten och man kan vada ut till revväggen,och kan på centimeters avstånd beskåda allt liv som håller sig kvar (bl a.blå anemoner o. unika clownfiskar).Om du har några frågor om detta eller andra bra snorkelställen, så slå mig en signal 0304/39504. M.v.h.Janne R.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla förslag. Ska definitivt kolla upp alla men maldiverna och malaysia låter extra spännande. Barrier revet har jag varit till och Mexico får bli en annan gång, åker för mycket åt det hållet ändå :)

Någon som varit på Filippinerna? Läst mycket om det men aldrig hört någon som varit där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Nu är resan bestämt till Bali. Nu är det bara hotell och var någonstans på ön vi ska vara som ska planeras. Såg att Laggeman varit på Lovinia Hotels. Ett alternativ som vi funderar på. Men skulle gärna vilja ha snorklingmöjlighter alldeles utanför där jag bor.

Jag skulle gärna vilja besöka en korallfarm någon som har varit på någon sådan eller vet någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...