Gå till innehåll

Paracanthurus hepatus - Palettkirurgfisk giftiga eller ej ?!


Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag rengjorde akvariet igårkväll , naturligtvis utan handskar. Möblerade om lite och såg att jag klämt Doris mellan en sten och bakre väggen.

Försökte flytta stenen och samtidigt peta på henne så att hon kunde simma därifrån .

Då sprattlade hon till och gav mig 2 stick av backfenan I höger långfinger.

Drog upp handen och klämde ut lite blod , sköljde med kallt vatten och alsolsprit.

Det smärtade ordentligt och började sticka I pek och ringfingret också , långfingret svullnade .

Ringde sjukvårdsupplysningen och de visste inte om de var giftiga men kopplade mig till giftinformationscentralen som försökte hjälpa till med både böcker och bakjour läkaren.

De kom fram till att jag skulle hålla handen I så varmt vatten som jag kunde , runt 46°C , I en halvtimme .

Det blev lite bättre , men dunkade fortfarande rejält , tog en Ipren och så jag kunde jag somna.

Idag är fingertoppen fortfarande väldigt stor och svullen och fingret går inte att böja .

Har försökt att googla men hittar inget speciellt . Frun ringde Skansenakvariet som sa att de inte är giftiga .

Är det någon som råkat ut för något liknande ?

Ps. Doris lever och mår bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever nog att, åtminstone en del kirurgers, typ Naso och Parachanturus ryggfenor gör ont att sticka sig på - lite som ett stick av bi eller humla.

Däremot är jag tämligen säker på att det inte är farligt, men det är klart att det kanske kan förstärkas av eventuella allergier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att det gick för fort för att vara bakterier eftersom jag kände smärtan och domningar på en gång .

Däremot så kan ju bakterierna slunkit in också eftersom jag stack ner samma hand 2 ggr strax efter för att rädda Doris .

Man har ju blivit getingstucken mm förr men smärtan och stickningarna har jag aldrig upplevt förr.

Nu är endast sista leden på fingret svullen och hård , värken försvann efter natten .

Lite klumpigt att använda fingret är det förståss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...