Gå till innehåll

Bra KH, lågt PH. Hur höjer man bara PH?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Mina vattentester visar KH 8,1 och PH 7,4. Jag känner mig nöjd med mitt KH, men vill gärna få upp PH lite.

Kan det vara så att mitt PH-test visar fel? (eftersom KH är bra)

Men frågan är, kan man bara höja PH utan att höja KH? Jag kör just nu med bikarbonat, men det ger mig högre KH, men händer inget med PH enligt testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med. 7,4 är extremt lågt och verkar osannolikt i mina ögon. Under mina år i hobbyn har jag aldrig haft under 7,9 och då var det 50 Pers i huset vilket medförde att koldioxid halten var rätt hög.

Dubbelkolla innan du skopar i bakad bikarbonat, det är ett riktigt starkt preparat som kan skada mer än det gör nytta om man inte är försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort PH och KH testet 5 gånger på 1 vecka. KH var lågt innan jag började slänga i bikarbonat men det har jag fått upp och det visas på testet, dock samma skit på PH.

Mina värden är:

Temp: 26c

Salt: 1,025

PH: 7,4

CA: 430

Nitrat: 10+

MG: 1260

KH: 8,1

Fosfat: 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror med all sannolikhet att det är fel på testerna, man ser i princip ALDRIG PH under 7.7 i saltvattenshobbyn, särskillt inte med den KHn. Antingen tillsätter du mänger av något som sänker PH eller så har du en extremt hög tillväxt i karet och riktigt dåligt med syre i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...