Gå till innehåll

Bubble Magus BP-100


JonasW

Rekommenderade inlägg

Slänger in en till bildtråd med mitt senaste inköp, kanske är av intresse för någon :)

Har sedan tidigare aktivt kol och fosfatremover i varsin mediapåse. Fungerar gör det, men man använder knappast mediernas fulla kapacitet på det viset.

Blev nyfiken på Bubble Magus reaktor som fanns till bra kurs på Fish-street.com (http://www.fish-street.com/bubble_magus_bp-100_bio-pellets_filter) där jag kommit att handla det mesta i teknikväg till karet.

Bilder:

Kartongen kom i en annan kartong först som är borttagen här, välemballerat som det bär om sakerna ska hålla från HK.

DSC00633_zps29c6f225.jpg

DSC00634_zps7bec4bd5.jpg

Bilden är upp & ned här.

DSC00635_zps35eaefc1.jpg

Monterat.

DSC00636_zps54fd8195.jpg

Smidiga tumskruvar för att kunna vrida locket i sidles och sedan lyfta ur locket helt.

DSC00637_zps93ca678a.jpg

DSC00638_zpsf4fa27d6.jpg

Samma typ av tumskruvar återfinns i nedre delen, ovanför "pumphuset". Detta möjliggör ju naturligtvis att man kan rengöra alla delar av reaktorn, men även att man kan vrida pumphuset så att pumpen tar sitt vatten från en viss riktning. Smart tycker jag!

DSC00639_zps572f0ec8.jpg

Ljudnivån på pumpen var låg, en lågfrekvent brummande kan ev anas. Men inget jag hörde utanför sumpen med dörrarna stängda.

Behållaren är gjord för upp till 1.5 liter media och jag använder ju bara 3-4dl i mitt kar, så det var gott om plats över i reaktorn.

Ska man leta något negativt då, så är det att det plaskade rejält från den. Problemet i sig är väl kanske inte reaktorns, utan min sumpuppbyggnad.

Problemet med den är att jag har kanske drygt 10cm vatten i returfacket (bara där den rymdes i min extremt kompakta sump) så returvattnet från reaktorn kastades ut sista 5cm ned i sumpen och plaskade rätt rejält. Ledde temporärt om vattnet till skummarfacket då rörstumpen går att svänga på, men för en mer permanent lösning så bör den antingen så djupare (15-20cm?) eller förlängas med en längre rörbit alternativt silikonslang. Mest en bra att veta om man som jag har lite låg nivå i facket den ska stå i.

Tyvärr så var den lite större vid fotavtrycket än jag tänkt på, så den trängdes med returpump, doppvärmare, ballingslangar m.m. och kommer tyvärr att säljas.

Vet inte om jag ska orka prova en till, ännu mindre reaktor. Eller om jag ska fortsätta med mediapåsarna trots dess sämre effektivitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr inte ens det. Andra halvan av skåpet är fullt av dunkar, osmosvatten m.m.

BP-100 går nog inte att köra externt för den delen heller tyvärr.

Men men, inte hela världen. Ska hålla utkik efter mindre varianter och se om jag kan trycka ned en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...