Gå till innehåll

Samlade nybörjarfrågor :)


Axxe

Rekommenderade inlägg

Har ju kört mitt 20liters nu ett tag i väntan på det 30liters som får bli huvudkaret med inriktning på lägre ryggradslösa djur. Många nybörjarmisstag har det blivit samt otur med utrustning o semestertider som lett till för lång väntetid osv. Så nu tänkte jag samla några funderingar inför den skarpa sjösättningen som får följas upp med bilder o status, älskar verkligen denna hobby.

Sand: Vill ha död sand och köra med startbakterier ist för levande sand. Dock klurar jag lite på storleken på kornen. 1-2mm, blir det för grovt för smådjur att gräva filtrera o dona med?

Filter: Kommer köra med det medföljande hang-onfiltret, det följer ju med "skumgummi" i båda filterfacken, men bör man ta ut dom och enbart fylla med lite aktivt kol t ex?

Levande sten: Blir ca 3kilo, läser ofta om att doppa dessa innan man lägger i, exakt vad menas, bara o doppa dom i lite saltvatten för skölja bort döda partiklar?

Andra tankar o funderingar är självklart väldigt välkomna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Axxe!

Sandstorleken är nog inga problem men du bör tänka på att ha i någon sandvändande invånare sen. Tex eremit.

Helt rätt att skippa filtermattan för att undvika problem. Kör med aktivt kol eller fosfatremover istället.

Det som oftast menas med att doppa levande stenen är att låta den ligga i en hink med en salthalt på ca 1.035 i någon timme. Då kryper många av stenens invånare ut och du har möjligheten att sålla bort sånt du inte vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stocken :)

Bra svar där, just med sand så kör jag idag på 0,25-1mm och upplever att den driver lite överallt där jag inte vill ha sand samt att det blir stora dyner o gropar på botten pga strömmarna. Så därför vill jag ha något grövre sand men det ska ändå gillas de små invånarna.

Ja det verkar mer rätt att skippa filtermattan, tack för lite bekräftelse på den funderingen.

Ok det är det som menas med doppandet, men vid köp av ny levande sten (min blir ju skickat per post) bör man då ända skölja den eller preparera på något annat sätt även om man skippar det extrasaltade doppandet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...