Gå till innehåll

Vilket flöde igenom sumpen ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har ett litet dilemma på halsen.

Har en owerflowbox ifrån tunze som är specad till max 1500L/H, för att få tyst på denna så får jag strypa flödet lite med en kulventil ner i sumpen.

När jag har uppnått ljudlöshet så kan jag inte kör min tunze 020 på högsta snurr (2400 L/H) utan jag får dra ner den en hel del, kanske till halva effekten där minsta är 800 L/H och max är 2400 L/H.

Så vad är bäst för vattenkvalitén ? Snabb flöde och en massa oväsen eller ett lite mindre men med mer njutbart förhållande.

Karet är på 260L och sumpen på 50. Just nu 6 fiskar och några eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ca 2-3ggr vattenvolymen så 800-900l/h i ditt fall. Du har förmodligen streamers som står för cirkulationen i själva karet så hur mycket som måste genom sumpen är lite utav en smaksak. Men lite mer än vad som går genom skummaren kan vara klokt, förutsatt att skummaren står i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en grej som jag märkt med min tunze-overflow är att om flödet är för klent så sveps inte mikrobubblor med genom röret och en luftbubbla bildas då i kröken blir större och större -> vilket ytterligare minskar flöden och tillslut så pumpar returen snabbare än overflowen hinner låta det rinna av. Not good!

bara nåt att hålla koll på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...