Gå till innehåll

Tål min skummare ozon ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Nu har doris fått 2 prickar och jag börjar bli nojjig för fler prickar på dom andra fiskarna.

Har studerat lite om ozon och det verkar som om det är det bästa alternativet ?

Har en bubble magus 155 Pro, fungerar denna med ozon ?

Har kikat lite på sanders 50mg, kan den vara vettig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen skummare tål ozon på sikt,skummaren kommer att slitas hårt, men hur länge den håller vågar nog ingen säga.

själv kör jag med luftpump och syresten, vars syresten placeras under returpumpen och den transporterar ut ozonet i karet, denna metod är inte lika effektiv som att koppla den till skummaren, så du får nog köra mer än rekommenderad dos. Men det sliter inte på skummaren.exakt dos vågar jag inte heller rekommendera, där får du fråga vidare här på guiden, detta beror på att jag själv nyss börjat, samt att jag har läst att det kan siklöja en hel del i effekt mellan de olika märkena på marknaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT så det skriker - men siklöja, den var bra. Nästan i klass med när jag skulle ge pris på fryst daggammal (kyckling). Mobilen la sig i och jag skickade ett pris på fryst dagmamma.

För att också säga nåt vettigt, men att köra ut ozon i karet, känns inte det som lite riskabelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte, jag är rätt ny inom det här så det har blivit mycket läsning.

Såsom jag har förstått det så kör mer eller mindre alla ozonet till skummarens luftintag.

Vad jag vill åstadkomma är att ta bort prickarna på doris och även få klart vatten, ev ett + om ozonet tog död på alger ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, de allra flesta kör det, men inte alla :), ville bara upplysa att det fanns två sätt att få ut ozon i karet,

och jsg ville betona att skummaren tar stryk på sikt, även om de flesta skummare är gjord för det med uttag specplast osv.

jag har lånat en fishstreet ozon av den lokala handlaren, tills mitt nya Sander ozon kommer, och nu har jag kört full sprutt på detta ozon 50 med syresten i 3dygn, prickarna har minskat men är inte bort. Pluss att jag kör ett eheim uv 11w för fullt.

jo vattnet blir klart, botar det prick? Nej! Men det minskar, mindre alger? nej! Inte vad jag har märkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...