Gå till innehåll

Jebao RW-15 synkning


Garion

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har just bytt ut mina 4 pumpar mot 2 st. Jebao RW-15.

Det kändes så smidigt att ha en "master" och en "slave" kontroll.

Jag förstod det som att om man ställer in W1 på "master" så synkar båda pumparna sitt av-på intervall efter "master" kontrollen.

MEN. Så verkar det inte vara. Eller har jag missat något?

När jag byter program på "master" så byter även "slave", men ändrar jag puls-tiden på "master" så ändras inte "slave".

Alltså hamnar de i otakt ibland. Då måste man finjustera. Svårt att få till exakt samma.

Känns inte helt rätt.

Är det jag som gjort något fel, eller missförstått ordet "sync". :smiley24:

Kommentarer?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen ingen annan som tänkte som jag?

Hur kör ni andra era RW-8, RW-15, etc?

Jag har båda pumparna på ena kortsidan och vill därför att båda ska starta och stoppa samtidigt. Kör W1 läget.

Är det något annat program som är lämpligt för att få en bra vågrörelse?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst manualen några gånger. Svårt att förstå en del grejer. :smiley24:

Jag ser ingen hänvisning till bilden med två pumpar på samma sida (Ref2) i texten...

W1

"Remoting the knob is necessary when operate this mode to adjust the wave patterns among one or more pumps at the same time."

W2 läget ger ett varierande flöde, men det är svårt att bedöma om hela vattenvolymen rör sig, eftersom pumparna alltid är på.

Får kanske experimentera lite med detta läge.

Justerar jag båda pumparnas "remoting knob" så att jag får nästan samma, blir det en bra vågrörelse. Så det är ju bra så långt.

Master-Slave läget beskrivs också rätt kryptiskt som att det är "function and operation" som synkroniseras.

Nåja. Jag får väl testa vidare.

En sak kan jag dock säga. Två RW-15 ger ett ordentligt lyft i vattenrörelsen i mitt akvarium. Kanske 50-60% mer, jämfört med de jag bytte ut som var 2 st Tunze 6095, en Tunze 6055 och en Jebao WP-25. Ungefär samma totalspec på l/h men stor skillnad i vattenrörelse.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...