Gå till innehåll

Sandbädd?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Alltså nu är jag kluven efter att ha läst denna tråden.

Förut gick jag i funderingarna på att ha ett så grovkornigt sandlager som möjligt, knappt 1 cm djupteller så. Nu har ju kanske mitt lilla 40 liters nano-kar lite andra förutsättningar än det i den ovanstående tråden. Vad säger ni ska jag satsa på tjockt finkornigt eller lite med grovkorningt? Vad säger ni med nano kar? Är det någon skillnad? Hur har ni det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nanokar brukar inte lämpa sig för DSB.

Anledning 1: en DSB måste vara tillräckligt stor aftersom många djur inte gillar att stöta på glaskanterna. Jag tyckert jag har lyckats bra med en liten i sumpen iaf.

Anledning 2: En DSB måste vara 9cm+ vilket ser rätt konstigt ut i ett 40L kar som inte är så högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så lite möjlighet som möjligt för att det kan skapas uppsamling av skit, vilket är helst ren botten, men lite grövre sand som man slamsuger ibland funkar i tunna lager.

Dock så kan denna åka runt och endå lämna botten bar iom vattencirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående DSB så är den minsta bottenarean runt 1500kvcm om jag inte minns helt fel för att faunan ska fungera i längden. Lägg därtill att den måste vara runt 10cm djup så får du 15L som försvann direkt...så det är ju ingen höjdare för nanokar smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta inlägg, indeedsmiley3.gif

0.5-1 cm använder jag numer i min burk. Har provat på en sån där tjockare sandbädd men det fungerar iaf lika bra utan. Mycket LS tror jag på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille: Hur byggde du din sandbädd?

Levandesten i all ära, men en väl fungerande DSB har bra mycket större filteryta än levandesten, därför jag är nyfiken på hur du satt upp sandebädden då du drog konstanterandet att det fungerade lika bra utan, även hur lång tid du provade och under vilka förutsättningar. Jag är bara nyfiken efterom jag själv förespråkar denna metod (nåja, kanske inte till nano men i allmänhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, måste ha sovit några dagar smiley2.gif Oj, knepig fråga Björn! I mitt tidigare nano hade jag en sluttande sandbädd som var ca 9 cm längst bak och någon cm längst fram för att inte själa för mycket av vyn. När jag ibland rörde runt i den så var det otroliga mängder småkryp i den i skojiga färger, mest mask förstås. Jag tyckte sandbädden sjönk ihop en hel del över tiden. Från ca. 12 cm - 7cm på slutet längst bak. Bädden bestod av 3mm korallgrus och var i drift 1.5 år ungefär. Men, några spår av nitrat hade jag aldrig efter inkörningen. Jag jmf med min burk idag som ju är lika liten (37 liter), och inte heller den har några spår av nitrat. Jag har alltid haft en del Caulerpa och matningen är inte snål på något sätt smiley12.gif När burken togs ned kunde jag konstatera att bädden var full med detrius! Mer än jag trodde! Ska det vara så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en del smått i gruset, men frågan är om det är detrius elelr om det är kalkpulver från den levande stenen som kalkborrande djur åstakommit?!

Jag upplevde samma sak när jag bytte från 250 till 420 liters, men jag är osäker på om det verkligen var skit och inte fin fin sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvisso, men vad jag villa åstadkomma var ju NO3=0, och det lyckades jag ju med ändå. Frågan är hur mycket som sker i sandbädden, lev. sten, alger, koraller etc? Hur kan man vara säker på var nedbrytningen sker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att ungefär 0% skedde i sandbädden. Med den storleken på sandkornen får man snarare en negativeffekt eftersom du inte kommer att skapa några syrefria områden som krävs för nedbrytningen. Så det var sannorlikt stenen som gjorde tricket den i det här fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är viktigt är att sanden är tillräckligt finkornig, 0-1mm eller s.k "strösockerstorlek". Det ska även finnas lite större partiklar i också, det fins en bild på den optimala blandningen i artikeln jag bifogar nedan.

En annan sak som är viktig är att sanden är rundkornig så att den inte är för vass för djuren som ska gräva runt i den. Tex korallsand är aldeles för vass.

sanden ska också vara ca 10cm tjock.

Med dessa krav kommer det att bildas syrefria regioner en bit ner, djuren som lever i sanden kommer att gräva runt och föra ner nytt vatten till nedbrytningsprocessen, de kommer även se till att sanden håller sig helt ren. Det gäller att få en så variationsrik djurfauna som möjligt med diverse olika kräftdjur och maskar. Min sandbädd har 5-7olika arter sandlevandemaskar och ett flertal olika kräftdjur som gräver tunnlar.

På den här länken fins all information som behövs för hur en DSB ska byggas och hur den fungerar:

DSB av R Shimek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djuren städar undan detrius, man ska aldrig slamsuga en DSB inte heller ha sandgrävande fiskar eller andra djur, microfaunan kommer att sköter allt arbete. Ser man att det samlas detrius så är det ett tecken på att DSBn inte fungerar som den ska.

En väl fungerande DSB ska vara helt underhållsfri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, ja då var min gamla DSB defenitivt inte levande smiley3.gif Så kan det gå. En sådan detriusbädd som jag då hade, genererar den några onyttiga funktioner istället, ex "fosfatbehållare"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tjock sandbädd som inte åstadkommer syrefria regioner och den miljö som djuren kräver kommer sannolikt bara föra negativa effekter med sig =/ Jag länkade till en sida som behandlade det här ämnet ganska djupgående, där hittar man allt man behöver veta =)

Så då det gäller sandbäddar så fins det två vägar att gå.

1. Tunt lager med grov sand som man kan slamsuga (enbart för dekoration)

2. En riktig DSB enligt den beskriven i länken några inlägg bort (en sådan är en ypperlig metod för att bryta ner nitrat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...