Gå till innehåll

Reaktor tankar! fosfat vs biopellets


Johan

Rekommenderade inlägg

Hej alla

behöver hjälp med val av reaktor.

har läst och läst men kommer ej fram till vad jag ska ha

mina värden är :

fosfat 0.12

nitrat 2

jag är väll nöjd med nitratet men fosfatet är högt.

vad jag förstår tar biopellets nitrat och fosfat i den ordningen

och fosfatet är ju självklart,

men efter att läst runt så har de nyaste biopelletsen utvecklats så att dessa tar 50/50 stämmer det?

eller ska jag gå på en ren fosfat eller finns det ngn vinst med att köra biopellets ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste ditt inlägg ett par gånger igår men svarade inte ... du har ju redan svarat själv egentligen kom jag fram till :)

Men jag gör ett försök att bena ur & svara!

jag är väll nöjd med nitratet men fosfatet är högt.

Då tycker jag du svarat på frågan, kör remover istället för kolkälla (BP är fast kolkälla, dosering av organiskt kol)

vad jag förstår tar biopellets nitrat och fosfat i den ordningen

Nej, det stämmer inte. BP är kolkälla, mat, som ger bakterier möjlighet att föröka sig, äta P & N & sedan skummas ut. Detta sker i runda slängar enligt Redfields ratio 106:16:1 kol:nitrat:fosfat. Du mäter 2 i No3 & 0.12 i Po4 vilket är mycket nära ett förhållande 16:1 ... det brukar man nog sträva efter. Ta det i beaktande om du vill nolla fosfatet men ha kvar nitrat, då kommer du inte längre ha ett "naturligt" förhållande mellan nitrat & fosfat.

Varför vissa envisas med att säga att BP tar nitrat över fosfat beror nog mest på att våra akvarier denitrifierar så nitrat lämnar våra kar i form av N2. Detta sker inte med fosfat. Då blir BP nitrat/kväve-begränsade. Detta leder till nollat nitrat & mätbara nivåer fosfat. Man löser det genom att dosera nitrat eller köra remover.

och fosfatet är ju självklart,

Hur menar du?

men efter att läst runt så har de nyaste biopelletsen utvecklats så att dessa tar 50/50 stämmer det?

Det vet jag inte, men All-In-One verkar ha remover inbyggt för att motverka skevheten beskriven ovan.

eller ska jag gå på en ren fosfat eller finns det ngn vinst med att köra biopellets ?

Tycke och smak och beroende på vilka resultat du vill nå, jag känner som sagt att du redan på besvarat frågan själv :)

Läs på mer om Kolkälla, VÄS, VSV om du vill få mer kött på benen om Biopellets. Det är alla samma saker bara i olika format.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inlägget ormet

vad jag menade med fosfatet var just att en fosfat reaktor med media tar bort fosfatet.

intressant med 1/16, förstår inte riktig vad du menar där, snälla kan du utveckla det, är det så att jag ska sitta nöjd med dessa resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets tar nitrat och fosfat i kombination och fungerar som vilken kolkälla som helst, dvs ökar på bakterier som använder bl. kol, nitrat och fosfat. 7 till 1 ungefär i viktproportioner mellan nitrat och fosfat om jag minns rätt. Skillnaden mot andra kolkällor som du doserar i vattnet är att du får bakteritillväxten på pelletsen istället för i karet. För att det skall fungera bra krävs att du har en bra skummare som helst får returvattnet från pelletsreaktorn.

Nackdelar tycker jag är att det är lite svårdoserat och effekten är ibland fördröjd och lätt hänt att du får ett överskott av antingen N eller P, vilket i mitt fall ledde till att jag helt nollade N och fick problem. Med svårdoserat så är det inte bara mängden, utan hur mycket du cirkulerar genom pelletsen tror jag också avgör mycket.

Enklast att bilda dig en egen uppfattning är att läsa den här tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopellets/

Det sagt så tycker jag att du skall satsa på att köra antingen GFO eller någon annan fosfatabsorber och se om du inte kan få ned fosfaten så. Den har du i en strumpa eller i en reaktor och byter vartefter den blir mättad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, haka inte upp dig på de där siffrorna.

Redfields ratio & fördelar/nackdelar med att ligga inom den ration med näringsämnen är teori.

Gör det du tycker känns bäst, om du vill ha lägre fosfat men samma nitrat, kör remover. Vill du gå ner i båda värdena, kör kolkälla av något slag. VSV, VÄS, Vodka, Ättika, Biopellets, ZeoVit etc kärt barn har många namn :) Men läs isåfall på om kolkälla, det finns ett par fallgropar och fler än ett kar har krashat pga doserande av organiskt kol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Redfield_ratio

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...