Gå till innehåll

Bujjes 300 liters rev


Bujje

Rekommenderade inlägg

Hej guiden!

Har beslutat att återuppta denna härliga hobby efter flera års uppehåll. Förra karet kraschade, men som tur är lär man sig och anpassar sig.

Mycket av det nya bygger på tekniken från mitt gamla kar, dock har lite ny teknik inhandlats. Det mesta för att underlätta driften.

Akvariet har måtten 125 (L) x 50 (B) x 55 (H). Till detta en sump med måtten 75 (L) x 40 (B) x 40 (H). Ca 300 liter i huvudkaret och runt 90 liter i sumpen.

Teknik just nu:

Skummare: Deltec APF600 (har jag för mig :) )

Streamers: 1st Tunze 6100, 1 st Tunze 6055

Controller: Tunze multicontroller 7095

Returpump: Eheim 1260 på 2400 l/H

Belysning: ATI ramp (gamla sunpower tror jag) 6x54W T5 med 3 vita rör och 3 blå

ATO: Tunze 3155 som tar vatten från en 25 liters tunna (kalkvatten)

Doppvärm: Jäger 125W

UV-C: 10W Deltec UV-C

Att köpa:

Osmos: Något märke som producerar runt 200-300 l/dygn, kanske aqua-light?

Salt: Sån jävla jungel, men typ FM Pro sea salt.

LS: Blir nog runt 15-20 kg LS tror jag. Vill inte ha för mycket, men samtidigt skapa bra ytor för dels koraller men även gömställen.

Övrigt: Refraktometer, känner mig inte tillfreds med den hydrometer som jag har sen förra karet.

Önskelistan:

* LED belysning. En Pacific Sun Pandora Hyperion S hade ju suttit riktigt fint känner jag :P

* Någon form av ny controller typ Apex Aquacontroller. Allt för att automatisera så mycket som möjligt.

* Wavemaker, typ Tunze nano. Har funderingar på att bygga min egen och sätta min 6100 i denna. Mest för att se om det funkar. Känns dock spontant som att det är lite väl mycket kräm i en 6100. Trist att köra lägsta trycket på en sådan maskin.

* Doserpump för att köra balling. Har ännu inte bestämt mig men det känns som att detta är rätt smidigt.

Det som är nytt är Tunze 6055 streamern samt ATO:n. Ska bli grymt att köra ATO istället för att fylla på var eviga dag :)

I sumpen har jag byggt fack av svart plexi/akryl på 3mm. Detta då jag kommer köra "refugium" med macroalger - chaetomorpha lutar det åt. Här ska det vara omvänd cykel på belysningen.

Koraller:

Tänker mig lite av ett mixed reef med LPS, SPS mm.

Fisk:

* Zebrasoma flavescens

* Acanthurus japonicus

* Nån form av anthias

Tycker att Acanthurus leucosternon och Naso literatus är brutalt fina men vill varken ha för hög belastning eller "stänga in" kirurger i ett aningen för kort kar.

Kommer lägga upp bilder när karet har kommit upp på möbeln och allt pvc är draget.

Är riktigt taggad och denna gången SKALL det inte bli någon krasch (jinxed).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Bygget rullar sakta framåt. En flytt av bostad är i tankarna, vilket gör att en uppstart av härligheten nog kommer skjutas upp en aning. Dumt att starta igång och sedan behöva plocka ner det efter några månader. Men bygga och testköra kan man ju alltid göra :)

Skall nu i veckan beställa ny belysning då min ATI ramp inte vill fungera. Lutar åt två stycken Aqua Illumination hydra 26, en Director samt två EXT tank mounts. Vad jag har lyckats luska mig till avseende AI hydra 26 är att de har ett gott omdöme och ser ju mycket trevliga ut. Tråkigt att inga svenska butiker verkar sälja dessa.

Funderar på att ljudisolera bänken/skåpet med biltemas ljuddämpningsplattor, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/ . Har sett att några här på guiden använder dessa. Ni som har dessa, är ni nöjda? Tänker mest på om den ljudisolerande effekten motiverar köpet? Ni som inte har ljudisolerat sumpen, hur kommer detta sig? Är det ens nödvändigt om man har investerat i teknik med låg ljudprofil? det verkar ju vara så att majoriteten inte ljudisolerar med ljuddämpande plattor. Minns inte riktigt hur mycket det lät ifrån teknik osv i sumpen i förra karet :)

Tänker att jag skall ta och testköra systemet för att se om det är nödvändigt, men alltid kul att höra andras perspektiv.

Nästa huvudbry är huruvida man skall köra med någon form av aktiv luftning av bänken - datorfläkt motsv. Just nu har jag två öppna hål i baksidan av akvariebänkens skåp på ca 15x15 cm. En av dessa har returrör + ett antal sladdar som går igenom, men den andra är för tillfället "tom". Funderar på att sätta dit en tyst datorfläkt för att verkligen säkerställa att varmluft och fukt transporteras därifrån, speciellt med tanke på att jag har multicontrollers och annan elektronik i utrymmet.

En annan fundering som gör mig lite sömnlös ibland; Bänken som akvariet står på har en liten lutning på den övre bänkskivan. Det skiljer alltså någon mm mellan högra kortsidan och vänstra kortsidan. Detta tar sig just nu uttryck i att det blir ett smalt mellanrum mellan akvariet och frigolitskivan längs vänster kortsida. Alltså längs hela kortsidan på akvariet och ca 10 cm in, dvs en yta på ca 10cm på långsidan och 50cm på djupet. Tänker att detta kommer att jämna ut sig i och med frigolitskivan, men det lär ju belasta botten på akvariet på ett icke önskvärt sätt om mitt antagande inte stämmer. :S

Tacksam för alla synpunkter!

Givetvis lite bilder!

post-8525-1446893446113_thumb.jpg

post-8525-14468934460908_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle hyvla undersidan på ställningen så att karet står plant. Det går naturligtvis att använda chims också men då blir det en springa mellan ställningen och golvet. Om stativet är så styvt så skall det bli ungefär likadan springa mellan ställning och golv som det är mellan ställning och kar men springan skall vara spegelvänt placerad. Jag skulle börja med att hälla ett halvt glas vatten i karet så ser du precis vad som är högt och lågt.

Jag brukar såga till masonitbitar på 4x4 cm som jag sedan klyver med en kniv till önskad tjocklek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är helt klart en bra lösning! Problemet är att det är den översta skivan MDF, dvs den akvariet står på, som är skev. Väldigt förenklat så är den aningen högre i mitten och lägre de sista 10 cm på vänster sida. I övrigt står bänken och akvariet i perfekt våg. Alltså är det till att hyvla översta skivan eller hoppas på att frigoliten akvariet står på utjämnar detta av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att underlätta så mycket som möjligt vid underhåll, så som vattenbyte, och för att spara plats har jag planer på att bygga en ny sump. Inspirationen kommer från Petnyms vansinnigt snärtiga sump.

Tanken är att kunna genomföra ett vattenbyte på ca 50L genom sumpen relativt automatiskt. Det enda som behöver göras förut om att blanda vattnet är att slå av returpumpen, vrida på en kran och slå på returpumpen igen. Så är iaf planen.

Utöver detta ska det finnas en reservoar av RO vatten för auto tapoff på ca 65L.

Såhär ser det ut än så länge:

post-8525-14468934485882_thumb.jpg

Två saker har slagit mig;

- Hoppas glaset mellan skummare och refugium/korallodling klarar att hålla vikten när RO vattenreservoaren under inte har vatten i sig.

- Tror att jag måste koppla på en pump på ventilen mellan returfacket och vattenpåfyllingsfacket. Detta i syfte att kunna trycka in det sista av vattnet till returfacket.

Alla utvärderingar välkomnas! :)

post-8525-14468934485572_thumb.jpg

post-8525-14468934485729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jo det flyter på helt ok! Har hänt rätt mycket mer än vad som framgår av denna tråden :) 

 

Ja precis det var i denna burk jag fiska sixline. Utan framgång fö. Höll på ca 1 vecka sen lät jag den vara - har hittills inte behövt ångra det. 

 

Slänger med några bilder som jag tog precis. Som ni märker är jag ingen fotograf - ännu ;)

DSC02532.JPG

DSC02538.JPG

DSC02539.JPG

DSC02536.JPG

DSC02533.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Efter ett vattenbyte kände jag att det var dags för en uppdatering. Fortfarande kass på att ta bilder som återger färger etc. Bilderna är helt oredigerade, dock beskärda. 

Tillkommit sedan sista är några koraller samt fiskar. Ingen direkt rekordtillväxt, men är ändå ganska nöjd. Det är lite mer än 3 månader mellan posterna. 

 

Brottas med lite höga näringsvärden och där tillkommande alger på sanden. Men detta är så sakteliga på väg bort. Kör FM Zeolight-metod och är än så länge riktigt nöjd. Har även en riktig goding till Acro påväg från tyskland, blir kanske en bild på den någon dag ;) 

DSC02544.JPG

DSC02548.JPG

DSC02555.JPG

DSC02557.JPG

DSC02552.JPG

DSC02551.JPG

DSC02547.JPG

DSC02563.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...