Gå till innehåll

Nybörjare uppstart 250 Liter


davlind

Rekommenderade inlägg

Hej,

Efter ha lagt detta 'saltvattensakvarium -projektet' åt sidan för ett år sedan pågrund osäkerhet och avancerat så har jag försökt att komma igång igen. Jag har nu ett stående akvarium med 3 borrade hål med anslutna PVC rör från avrinningskammen/hörnet som sedan leder ner under bänken. (Eventuellt Sump!)

Jag hade tänkt att börja direkt med en Skummare i sump samt en returpump! Simple! Dock så har jag svårt att se vilken skummare jag behöver, dom är min mening ofantligt dyra. Jag såg denna (Tunze 9004 på Tritonakvarium.se för 1300:-) men den ser inte ut att kunna stå i en sump utan "Hängs-på"?

Efter lite research hittar jag Poly Filter, kan jag köra detta för att ersätta en Skummare för stunden för att komma in i hela djungeln och skapa förståelse?

Känns så ofantligt svårt att komma in detta :) Levande Sten, Mineraler, Filter, Rengörning, Skummare osv

Är det någon som har en inventeringslista för grundläggande?

/Davod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska kika på www.fish-street.com. där hittar du både returpump och skummare till väldigt bra priser. Jag har ett storleksmässigt likvärdigt akvarium och använder skummaren Bubble Magus Curve 5 samt returpumpen DC 3000. Båda kan jag rekommendera och de finns hos fish-street.

http://www.fish-street.com/coral_box_d300_dc_skimmer

Den skummaren är också ett alternativ. Du får se lite vad du får plats med i sumpen helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser fint ut. Du kommer vilja ha ytterliggare cirkulation i akvariet. Fish-street kan givetvis hjälpa dig med det också. Dom har egentligen två populära serier att välja i mellan. Det är wp och rw. I ditt fall är två st wp25 eller två rw-4 lämpligt. Jag har provat båda pumparna och skulle verkligen vilja rekommendera rw. Tystgående, bra funktioner samt brett fint flöde.

http://www.fish-street.com/jebao_rw-4_wave_maker x 2

Sen behöver du bara fundera på belysning, sen är den grundläggande tekniken ordnad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus för din hjälp,

En fråga dock, räcker det att ställa Skummaren i mitten partiet av Sumpen (se zoo.se bilden!) för att få rätt genomströmning och rening av vattnet?

Sedan, behövs det ytterligare rening av vattnet eller är detta good enough?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det räcker, det är tom meningen! :)

Jag skulle vilja säga att detta räcker till att börja med. Du kommer längre fram ställas inför problem som du får fundera på hur du vill lösa. Då kan det bli aktuellt med en reaktor för fosfatremover eller kanske biopellets.

Men börja såhär för att inte bli helt överväldigad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...