Gå till innehåll

Avdragsmått på glas?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra mer er som limmat egna glas om ni gjort något avdrag för kortsidorna?

Jag har tänkt beställa:

1 st "bottenskiva" mått 105*30

2 st långsidor mått 105*25

2 st sidor 25*30 (?)

Bör jag dra av några mm just på bredden på sidorna?

tacksam för snabb input :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du måste ju dra av för tjockleken på fram och baksida samt för silikonskarvens tjocklek, annars får du ju inte ihop delarna till ett jämt rätblock. Bottenskivan brukar också vara innanför rutorna och behöver således också vara mindre än du anger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är hur mkt jag bör dra av. Räcker 3mm? Det blir 1.5mm fram och 1.5mm på baksidan.

Du menar för silikonskarven? Glöm inte att dra av rutornas tjocklek också... Jag skulle nog råda dig att ta hjälp av en glasmästare som kan bygga akvarium om du är osäker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra mer er som limmat egna glas om ni gjort något avdrag för kortsidorna?

Jag har tänkt beställa:

1 st "bottenskiva" mått 105*30

2 st långsidor mått 105*25

2 st sidor 25*30 (?)

Bör jag dra av några mm just på bredden på sidorna?

tacksam för snabb input :)

Om akvariet skall va 105cm långt skall botten vara 105- gavel - gavel - 4mm Silicon skarv. Har du 8mm glas blir det sådana fall 103cm. Detta förutsatt att du har botten limmas innanför front och bakrutan.

Det är andra mått som måste räknas om så du tänker dig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag förstått rätt så ska ditt akvarium vara 105 x 30 x 25cm (LxBxH)

då blir måtten följande med 8mm glas.

långsidor: 105 x 25cm

Gavel: 28 x 25cm

Botten: 103 x 28cm

Då är botten liggande innanför långsidorna samt gaveln med 2mm silikonfog.

Ska du ha 10mm glas så blir måtten följande:

Långsidor: 105 x 25cm

Gavel: 27,6 x 25cm

Botten: 102,6 x 27,6cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk ändå om det vore så väl att akvarieglas vore avdragsgillt. Det vore väl nåt att föra fram så här när det snart är val?

Ett sånt där inte allt för stort akvarium KAN man limma utan just någon fog, alltså typ som man limmar med Karlssons klister (även jag är en åsna), bara kleta på och föra ihop. Fast det blir känsligt och utan nån marginal för att ta upp rörelser i underlag och annat som kan hända. Åtminstone en mm fog är bättre, gärna två som det sägs ovan. Och blir det större burkar kan det behövs mer, 3 mm eller så. Och givetvis får man tänka på det när man skär till glasen, annars hamnar man ju snett och får nån ruta utanför botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edward: Jag kommer köra dubbelslipade kanter som typ som Elos har... iallafall är det tanken.

Har ångren över måtten bara :) Tycker 110*25*25 lockar mer och mer då jag tycker 30 kan bli för brett för det jag tänkt mig (Googla Mr Aqua 12 long, det är typ 90l*20b*25H)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk ändå om det vore så väl att akvarieglas vore avdragsgillt. Det vore väl nåt att föra fram så här när det snart är val?

Ett sånt där inte allt för stort akvarium KAN man limma utan just någon fog, alltså typ som man limmar med Karlssons klister (även jag är en åsna), bara kleta på och föra ihop. Fast det blir känsligt och utan nån marginal för att ta upp rörelser i underlag och annat som kan hända. Åtminstone en mm fog är bättre, gärna två som det sägs ovan. Och blir det större burkar kan det behövs mer, 3 mm eller så. Och givetvis får man tänka på det när man skär till glasen, annars hamnar man ju snett och får nån ruta utanför botten.

2mm är inte det väl mycket till 8 mm glas?

Har bara lite erfarenhet men med för stor skarv i förhållande till glastjocklek så tenderar glaset att skjutas för mycket i sidled av vattentrycket. Måste finnas någon formel på ideel fogbredd kontra glas tjocklek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ringde glasmästaren som nog åker på att hjälpa mig. Han tyckte 1mm per sida räckte gott.

Lite villrådig på hur jag ska göra just nu :)

Jag ska även plocka lite vanligt enkelglas som blivit över på jobbet och prova lite själv. Tyvärr är det mest 4-6mm så det blir inte riktigt samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är glasen iallafall beställda. Med tanke på att det är långsidorna som är dyra och bottenplattan ska vara vanligt 10mm float så tog jag dubbla skivor för botten+kortsidorna (2mm samt 4mm avdrag) för att kunna testa. Det handlar bara om någon hundralapp.

Allt förutom botten får dubbelslipade kanter + slipade hörn 10mm optiwhite. Anledningen till tjockglas är att jag tycker det blir snyggast.

Kör vidare i min projekttråd då jag även beställer ljus idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...